ShippingWatch

Britisk højesteret afviser erstatning til græsk skibsejer i svindelsag

En græsk skibsejer orkestrerede et piratangreb på et tankskib, og derfor skal en række forsikringsselskaber ikke betale erstatning til skibsejeren og græsk bank, lyder det i en afgørelse fra højesteret i Storbritannien.

Foto: Fawaz Salman/Reuters/Ritzau Scanpix

Højesteret i Storbritannien har sat et foreløbigt punktum i en spektakulær sag om en eksplosion på et tankskib i Adenbugten i 2011.

Tanskibet Brilliante Virtuoso blev her angrebet i 2011 af syv bevæbnede mænd. Under angrebet blev skibet ramt af en eksplosion, som satte skibet i brand. Ejeren af tankskibet, det græske selskab Suez Fortune Investments Ltd samt banken Piraeus Bank AE, som havde pant i skibet, søgte efterfølgende om erstatning på 77 mio. dollar fra en række forsikringsselskaber ved Lloyds i London.

Forsikringsselskaberne har dog afvist at udbetale erstatningen, fordi de mener, at der er tale om forsikringssvindel begået af den ultimative ejer af skibet, den græske skibsejer Marios Iliopoulos.

De to udlægninger af sagen har en dommer ved Højesteret i London nu taget stilling til. Og afgørelsen falder ud til fordel for forsikringsselskaberne, skriver flere medier, herunder Insurance Business UK.

"Tabet af Brillante Virtuoso var forårsaget af den forsætlige embedsmisbrug af ejeren, Mr. Iliopoulos. I sådanne tilfælde er banken ikke i stand til at slå fast, at tabet var forårsaget af en forsikret værdi. Bankens krav må derfor afvises," lød det fra dommeren i sagen ifølge Insurance Business UK.

Dommeren tilføjede, at Marios Iliopoulos havde et motiv til at orkestrere angrebet på sit eget skib, fordi han var i økonomiske problemer. Blandt andet skyldte han Piraeus Bank AE 66 mio. dollar på det tidspunkt, hvor skibet blev angrebet, har Financial Times tidligere fortalt.

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs