Størstedelen af raffinaderier vil producere heavyfuel i 2020

Selvom langt flere skibe fra 2020 vil bruge lavsvovlholdigt brændstof frem for heavy fuel i 2020, vil størstedelen af raffinaderierne stadig producere det traditionelle brændstof. Det viser en ny undersøgelse gennemført af Reuters.
Foto: BP/PR
Foto: BP/PR

60 pct. af raffinaderierne vil i 2020 stadig producere heavy fuel, selvom størstedelen af verdens skibe til den tid vil sejle på lavsvovlholdigt brændstof.

Det viser en opgørelse, Reuters har foretaget blandt 33 af verdens store raffinaderier.

"Selvom efterspørgslen på heavyfuel olie for skibe forventes at falde betydeligt i 2020, vil efterspørgslen på olien til generel strømgeneration og fra generelle forbrugere fortsat være til stede," lyder det fra Japans næststørste raffainderi Idemitsu Kosan til Reuters.

Selvom over halvdelen af raffinaderierne fortsat vil producere det tunge brændstof efter 2020, vil de fleste alligevel begrænse produktionen af heavyfuel, siger 70 pct. af de adspurgte til Reuters. Flere peger på, at produktionen vil være betydeligt lavere fra 2022.

Den italienske raffinaderigruppe Eni lægger vægt på, at selskabet "vil producere en minimal mængde HSFO bare for at tilfredsstille markedets efterspørgsel til skibe, som vil have scrubbere installeret ombord."

Maersk og Torm kritiserer kontroversielt svovlforslag  

Wärtsilä deler forretningen op i shipping og energi 

Scorpio-chef ser ikke scrubbere som en langsigtet løsning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også