ShippingWatch

Sydkoreansk værft kæmper med at sælge aktiver

Salget af aktiver går langsommere end forventet hos det sydkoreanske skibsværft STX. Værftet er presset til at sælge for at finansiere sig selv efter hjælp fra regeringen tidligere på året.

Det sydkoreanske værft STX kæmper for at skaffe nok penge til at holde sig kørende, efter at staten reddede virksomheden på målstregen tidligere på året.

I april godkendte værftets største aktionær, statsejede Korean Development Bank, en redningsplan for værftet, som var betinget af, at det solgte en række aktiver for at finansiere selv.

Ifølge det sydkoreanske erhvervsmedie Pulse, så har det imidlertid vist sig sværere end forventet at sælge ud af aktiverne.

Godt nok er det lykkedes for gruppen at sælge sit værft i Frankrig efter langstrakte forhandlinger, hvor den franske præsident Emmanuel Macron også blandede sig i debatten.

Vi har problemer med at følge med flowet af ordrer på grund af pres på likviditeten, som er skabt af manglende salg af aktiver

Jang Yoon-geun, CEO, STX

Men det er langtfra nok, erkender STX's topchef. Han fortæller, at det samtidig kniber med at færdiggøre de eksisterende ordrer og tiltrække nye bestillinger på skibe og offshorekonstruktioner.

"Vi har problemer med at følge med flowet af ordrer på grund af pres på likviditeten, som er skabt af manglende salg af aktiver," sagde topchef Jang Yoon-geun for nylig på et pressemøde.

"Jeg forventer, at salg af aktiver vil gøre os i stand til at tiltrække nye ordrer," sagde han ifølge Pulse.

Erhvervsmediet skriver, at STX sigter mod at sælge aktiver for cirka 232 mio. dollars. I øjeblikket har værftet desuden 15 skibe i ordrebogen, som skal bygges frem til oktober 2019.

Tidligere storværft undgår ny betalingsstandsning

Ansatte på sydkoreanske værfter protesterer mod regeringsindgreb

Efterforskere vil anholde fem efter dødelig eksplosion på værft

 

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere