ShippingWatch

OSK-ShipTechs resultat præget af "en vis tøven blandt de store skibsredere"

Den aarhusianske skibsdesignvirksomhed OSK-ShipTechs bundlinje blev markant mindre i det forskudte regnskabsår 2016/17 end året før. De store skibsrederes manglende ordrer spiller ind, skriver ledelsen i regnskabet.

Skibsdesign fra OSK-ShipTech

OSK-ShipTechs regnskabsår fra 1. juli 2016 til 30. juni 2017 endte tilfredsstillende ud fra markedsforholdene, skriver det aarhusianske selskab i regnskabet.

Markedsvilkårene i form af færre ordrer spillede ind og viste sig konkret på bundlinje, der blev reduceret til 1,35 mio. kroner mod 3,22 mio. kroner året før.

Bruttofortjenesten lå på 31,5 mio. kroner mod 27,6 mio. kroner i det forskudte regnskabsår 2015/16.

"Selskabet fremstår som en vigtig spiller inden for skibsdesign og har i årets løb løst opgaver for en meget bred vifte af det blå Danmark inklusive kvalitativ rådgivning til både offentlige institutioner go private skibsredere," skriver OSK-ShipTechs ledelse i regnskabet og peger på årsagen til nedgangen i resultatet.

"Året har dog været præget af en vis tøven blandt de store skibsredere i Europa, hvilket har betydet, at flere store nybygningsprojekter både i Europa og Kina er blevet udsat til næste regnskabsår. Nybygningen til det svenske rederi Gotlandsbolaget, der bliver verdens hurtigste LNG drevne RoPax færge, pågår stadig, og projektet skrider planmæssigt fremad."

Konkurrenten OMT - Odense Maritime Technology - har også mærket nedgang. Som ShippingWatch kunne fortælle i november har selskabet måttet gennemføre en større fyringsrunde.

Bundlinjen vokser hos OSK Shiptech

Mere end hver tredje har mistet jobbet hos OMT

OMT presset til fyringsrunde

Forsiden lige nu

BW LPG indstiller tre mand til Dorians bestyrelse

Gasrederiet med Martin Ackermann i spidsen går nu direkte til Dorians aktionærer med indstilling af tre kandidater til opkøbsmålets bestyrelse. Her sidder der allerede erfarne og "yderst kvalficerede" personer, lyder svaret fra Dorian.

Tidewater går sammen med Gulfmark

De amerikanske rederier Tidewater og Gulfmark er blevet enige om at gå sammen og skabe en flåde på omkring 270 skibe inden for offshore-segmentet. Sammenlægningen styrker Tidewaters profil og giver mulighed for yderligere opkøb, siger CEO.

Djibouti til DP World: Tag jeres penge og gå

Det østafrikanske land Djibouti tilbyder igen kompensation til DP World for at afslutte havnestrid, skriver Financial Times. DP World stod så sent som i sidste uge på sin ret til at drive en terminal i landet.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere