Oliepeak er en by i Rusland for verdens største olieselskaber

Oliekæmper som BP og Shell køber ikke ideen om en trussel fra grøn energi og har faktisk trukket sig tilbage fra investeringer i vedvarende energi, skriver Reuters.
Foto: BP
Foto: BP

Mens flere analytikere og regeringer taler om et højdepunkt i efterspørgslen på olie inden for de næste årtier, er verdens største olieselskaber mere skeptiske. Det skriver Reuters.

Selskaber som BP, Shell og Chevron køber ikke trusselsbilledet, hvor vedvarende energi som vind, sol og el vil ændre markedet, som vi kender det i dag.

Britiske BP tog for mange år siden skridt i den retning med investeringer i solcelleanlæg og vindmøller. Siden da er investeringerne solgt fra. Meget af det virkede ikke, fortæller CEO Bob Dudley til Reuters.

"Vi er stadig ikke sikre på, hvad vil blive kommercielt acceptabelt," lyder det fra topchefen.

Selv om der bliver peget på et højdepunkt inden for de næste 20 år, og Kina og Indien har luftet, at de måske vil forbyde benzin og diesel biler, er olieselskaberne stadig ikke overbevist om en nærtstående trussel.

Det afspejler sig i selskabernes investering i vedvarende energi, skriver Reuters med henvisning til en undersøgelse fra konsulentbureauet Wood Mackenzie. I dag får projekter med vedvarende energi tre pct. af de 100 mia. dollars, der årligt bliver brugt på investeringer fra de fem største olieselskaber. BP, Chevron, Exxon Mobil, Royal Dutch Shell og Total.

Chevrons CEO John Watson siger til nyhedsbureauet, at der ikke er noget tegn på et peak i efterspørgslen lige nu.

"De næste 10 til 20 år forventer vi at se en vækst i efterspørgslen," siger han.

Hvad betyder en bil på el

Omstillingen til ny energi er langvarig. Det viser historien, når man ser på verdens skifte fra træ til kul. Især et stigende forbrug i verdens udviklingslande i Asien og Afrika får topcheferne i olieselskaberne til at bevare roen.

Ifølge Reuters tror Exxon på transportsektoren vil kræve 25 pct. mere brændstof i 2020. Chevron hænger sin hat på markeder i Indien og Nigeria, hvor logistikken til el-biler sandsynligvis ikke vil blive bygget.

Netop fremtidens biler på el og batteri er en af del af den udvikling, som ifølge flere vil ændre fremtidens energiforbrug. Ifølge BP vil dem globale bilflåde være fordoblet til 1,8 mia. i 2035, hvor bare 75 mio. vil køre på el.

"Vi vil se, om (elektriske biler) kan leveres på en måde, der ikke kræver store tilskud fra regeringer," siger Chevrons CEO John Watson.

"Det er, hvad vi ser lige nu."

Tankrederierne kan blive ramt af oliehøjdepunkt før end ventet 

Høje priser kan fremskynde olieindustriens endeligt

DNB om olieprisen: I 2020 bliver det sjovt 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også