Her er skibsredernes nye førstemand i Europa
![Foto: KVNR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article9922425.ece/ALTERNATES/schema-16_9/martindorsman.jpg)
De europæiske skibsredere har fået ny førstemand, efter at den hidtidige generalsekretær, Patrick Verhoeven, valgte at trække sig i maj i år.
Det bliver fremover den nuværende direktør i den hollandske rederiforening, Martin Dorsman, der skal sikre, at rederiernes synspunkter bliver hørt i EU-kontorerne i Bruxelles.
Danske Rederier fortæller til ShippingWatch, at man er tilfreds med valget af Martin Dorsman.
"Jeg er rigtig glad for at få så god en generalsekretær. Det er helt afgørende med den rigtige person, når man skal have spørgsmål op på europæisk niveau. Han nyder stor tillid hos medlemmer og i sektoren i det hele taget. Herudover har han ambitioner om at styrke ECSA's synlighed og kommunikation," lyder det fra Anne H. Steffensen.
Hun ser især fire områder som vigtige på skibsredernes europæiske dagsorden den kommende tid:
- Den kommende maritime strategi, der skal landes i 2018.
- Ophugning, hvor man stadig venter på EU's komplette liste over godkendte værfter.
- Klimaspørgsmål og
- Handelspolitik.
Martin Dorsman har både et stort kendskab til branchen og erfaring fra arbejdet hos ECSA, hvor han bl.a. har været formand for udvalget for shipping policies.
Han får brug for det hele, da man som generalsekretær både skal have kontakten og opbakning til det maritime bagland i orden, ligesom man skal have en forståelse for, hvordan de maritime spørgsmål kommer højere op på EU's dagsorden.
Udfordringen med det første handler om at balancere interesserne mellem især nord- og syd, eller Danmark og Grækenland, om man vil, når det gælder om at tale med en fælles stemme. Når det gælder EU's dagsorden, er udfordringen ikke mindst, at den maritime industri som hovedregel kommer efter fly, biler og tog, som forbrugerne og dermed vælgerne er tættere på i dagligdagen.
Relaterede artikler
EU vedtager retningslinjer for maritim 2020-strategi
For abonnenter