Kina skærper svovlkrav i flere havne

De kinesiske myndigheder har udpeget flere nye havne i særlige zoner, hvor der kun må sejles med lavt svovlindhold. Kina overvejer at skærpe kravene til udledning af svovl endnu mere fra 2018, skriver Seatrade Global.
CMA CGM i Ningbo Port
CMA CGM i Ningbo Port

De kinesiske myndigheder går videre med arbejdet med at sænke udledningen af svovl fra skibe, der sejler i kinesisk farvand.

Mere end ti havne i Kina, senest havnen Zhejiang ved Pearl River-deltaet, har fået indført en svovlgrænse på 0,5 pct. svarende til den, der træder i kraft med de globale svovlkrav fra 1. januar 2020. 

Det skriver Seatrade Global.

Reglerne i de kinesiske havne går up på, at skibene, når de går til kaj, ikke må have et svovlindhold højere end 0,5 pct., og det gælder i hele tidsrummet fra en time før de går til kaj og efter.

Ud fra erfaringerne med en svovlgrænse på 0,5 pct. i svovludledningerne vil de kinesiske myndigheder evaluere, om kravene til svovludledningerne skal skærpes endnu mere. I løbet af 2018 vil myndighederne drøfte, om grænsen skal ned på 0,1 pct. i udvalgte havne i landet.

Ny rapport: Svovlkrav vil langt fra omvælte shipping 

DNB: Svovlkrav kan skubbe olieprisen højere op 

Danske iværksættere skal fange svovlsyndere fra luften 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu