Maersks ti år gamle investering i det norske bilskibsrederi Höegh Autoliners havde i den grad svært ved at sejle pengene hjem i 2016.
Ifølge årsberetningen fra rederiet fik Höegh Autoliners et underskud før skat på ikke mindre end 223 mio. dollars i 2016, som svarer til godt halvanden milliard danske kroner.
Det skriver Dagens Næringsliv.
Omsætningen gik samme vej og faldt fra 1,1 mia. dollars i 2015 til 978 mio. dollars sidste år.
Bestyrelsen peger bl.a. på, at de engang så mægtige olienationer ganske enkelt importerer færre biler i takt med, at indtægterne fra olien er skrumpet ind. Dermed er de rederier, der kæmper om ordrer fra bilproducenterne, kommet ud i en hård konkurrence.
"Svækkelsen i markedet skyldes hovedsageligt en lavere volumen på enkelte handelsruter, noget som skaber ubalance i handelssystemet," skriver bestyrelsen i årsberetningen.
"For Höegh Autoliners kommer det meste af faldet i volumen fra import til råvareeksporterende regioner som Mellemøsten, Afrika og Sydamerika," hedder det endvidere.
Maersk havde i januar 2008 selv 18 bilskibe, som man valgte at lægge sammen med Höegh Autoliners flåde og samtidig erhvervede sig 37 pct. af aktierne, som i dag er på 38,5 pct.
Brasilien går ind i stor kartelsag mod bil-rederier
Kenya frigiver Höegh-skib efter våbensag
Verdens største bilskib skal styrke konkurrenceevnen