ShippingWatch

IMO skærper kravene til NOx og svovl

Fra 2021 skal fragtskibe, der sejler i Nordsøen og Østersøen, nedsætte deres luftforurening med kvælstofilter. Samtidig har IMO besluttet at holde fast i arbejdet med håndhævelse af svovlkravene.

Foto: Modelfoto/Colourbox

Efter en årelang dansk indsats er det lykkedes at få Nordsøen og Østersøen endeligt udpeget som områder, hvor der gælder særligt skrappe krav til skibes udledning af sundhedsskadelige kvælstofilter - også kendt som NOx'er.

Det oplyser kontorchef Sara Røpke fra Miljøstyrelsen. Hun er dansk delegationsleder under denne uges møde i London i FN's Søfartsorganisation, IMO.

Vedtagelsen indebærer, at nye skibes udledning af NOx'er fra 2021 skal sænkes med op mod 75 procent, sammenlignet med tilsvarende skibe bygget i dag. Det kan ske med nye teknologier, der reducerer udslippet af kvælstofilter.

"Det har stor positiv betydning for miljøet og menneskers sundhed, så det er meget glædeligt," siger Sara Røpke.

Fastholder plan for svovl

IMO-mødet kom også "et vigtigt skridt videre" med regler for at håndhæve skærpede krav til svovl i bunkerolie fra 2020, siger hun.

"IMO har godkendt den plan for det videre arbejde, som var fremlagt på mødet," siger kontorchefen.

Der er nu enighed om ikke at åbne smuthuller eksempelvis i form af overgangsordninger.

I dag kan bunkerfuel til skibe indeholde hele 3,5 procent svovl.

Men fra 2020 er det obligatorisk at bruge brændstof med maksimalt 0,5 procent svovl - en reduktion på op mod 80 procent fra nu - med mindre skibet har installeret en "scrubber", som renser skorstensrøgen.

Herudover er der allerede nu særligt skrappe svovlkrav i områder som Østersøen og Nordsøen.

Danmark presser på i IMO for regler om autonome skibe

Shell: Nye IMO-krav til brændstof vil booste LNG

Ny forsinkelse af IMO-aftale ærgrer leverandører

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere