USA's østkyst vinder på Panama-udvidelse

Udvidelsen af Panama-kanalen har i havnene på USA's østkyst medvirket til en vækst i containerimporten, der er større end den tilsvarende stigning på vestkysten.
Foto: Foto: ritzau/AP/Arnulfo Franco
Foto: Foto: ritzau/AP/Arnulfo Franco
AF RITZAU FINANS

En udvidet Panama-kanal, der kan lukke flere og større skibe igennem, giver mere travlhed i havnene på USA's østkyst.

Nu giver det nemlig i højere grad mening at sende fragtskibe fra Asien igennem Panama i stedet for at anløbe vestkysten og sende containerne videre med tog og lastbil.

Kanalens nye sluser åbnede 26. juni 2016, og i de første fem måneder af 2017 var der en vækst på 7,9 pct. i østkystens containerimport fra Asien, mens væksten på vestkysten var på 3,6 pct. I Den Mexicanske Golf øgede de amerikanske havne desuden sin volumen med hele 40 pct. Det skriver branchemediet Journal of Commerce.

I det lille år, den nye kanal har været åben, er det gennemsnitlige containerskib, der sejler på tværs af Panama, desuden vokset med 47,5 pct., skriver mediet.

En faktor vil dog holde væksten i ave: Havnene på USA's østkyst er over en bred kam ikke i stand til at tage imod de store containerskibe, der kan flytte 13-14.000 teu hver, som nu kan sejle igennem Panama-kanalen.

Hovedårsagen er Bayonne-broen i New York, der på grund af sin lave højde forhindrer de største skibe i at sejle ind til den vigtige Newark-havn i New Jersey. Kun skibe på højst 9000 teu slipper under broen uden problemer - inden en omfattende ombygning er færdig senere i år.

Men også i andre østkysthavne som Norfolk, Charleston og Miami er der problemer med brohøjder, vanddybder, krankapaciteter eller for dårlig infrastruktur til at fragte containerne videre på land.

"Det er bemærkelsesværdigt, at et så stort befolkningsområde som den amerikanske østkyst kan man ikke komme til med større skibe, end man kan til visse havne i Vestafrika," sagde ruteansvarlige Anders Boenæs fra Maersk Line til Ritzau Finans i 2016 i forbindelse med åbningen af den nye kanal.

SeaIntel: Højere oliepriser gavner Suez-kanalen

Storkunder kritiserer besætningernes standard

Danmark siger ja til Hongkong-konventionen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også