ShippingWatch

Esvagt forbereder sig på lavere aktivitet i 2017

Den lave oliepris vil fortsat lægge en dæmper på aktivitetsniveauet i 2017, lyder det fra Esvagt i forbindelse med rederiets årsregnskab. Trods tilbagegang på bundlinjen betegnes sidste års overskud som "fair."

Foto: PR-foto/Esvagt

Esbjerg-baserede Esvagt kommer ud af 2016 med fald i omsætning og overskud på grund af det lavere aktivitetsniveau i olie- og gasmarkedet.

Vi må derfor forberede os på et aktivitetsniveau, der vil være lavere end i 2016, og hvor vores overskud også forventes at være lavere,

Søren Nørgaard Thomsen, CEO, Esvagt
Og når det gælder den nærmeste fremtid, så forventer offshorerederiet ikke, at 2017 kommer til at byde på bedring i markedet, lyder det fra CEO Søren Nørgaard Thomsen i forbindelse med årsregnskabet for 2016.

Den lave oliepris vil fortsat lægge en dæmper på aktiviteten, lyder det.

"Vi må derfor forberede os på et aktivitetsniveau, der vil være lavere end i 2016, og hvor vores overskud også forventes at være lavere, men med et øje på markedsgenopretning inden 2018. Vi er dog tilfredse med vores fremskridt på offshore vind-markedet, og vi forventer yderligere vækst indenfor dette segment," lyder det fra CEO'en i en meddelelse.

"Acceptabelt niveau"

I betragtning af de svære vilkår for offshore-sektoren, så betegnes overskuddet på 155,4 mio. kr. - en tilbagegang på 36,7 mio. kr. i forhold til 2015 - som "fair" i årsregnskabet.

Det er et stort fokus på omkostningerne og optimeringer af Esvagt-forretningen, der har resulteret i årets overskud lyder det fra rederiet. Og i 2017 vil det fortsat være Esvagts fokus.

"Vi opererer i et marked, der stadig oplever lave aktivitetsniveauer og vanskelige forhold. Vores 2016-præstation er skuffende, men set i forhold til markedsforholdene, er vi på et acceptabelt niveau", siger Søren Nørgaard Thomsen i meddelelsen.

Nedgangen i industrien har også betydet, at Esvagt har taget et kig på behovet for at nedskrive værdien af flåden. Her er rederiet dog nået frem til den konklusion, at der ikke er behov for en nedskrivning, da ledelsen mener, at rederiet er velpositioneret, når markedet vender tilbage igen.

Esvagt opererer en flåde på 42 fartøjer. Rederiet modtog sidste år nybygningen Esvagt Njord, og i 2017 forventes yderligere et skib at blive leveret til rederiet.

Esvagt åbner kontor i København

Esvagt-ansatte går ned i arbejdstid og løn

Esvagt tror på betragtelig markedsandel i offshorevind

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere