ShippingWatch

Færgetrafikken vokser - undtagen i Øresund

Selv om færre rejser med færge til Norge og Sverige, er der flere passagerer på danske færger.

Foto: PR-foto/Danske Færger

De færger, som stævnede ud fra danske havne i 2016, havde flere passagerer om bord end året før. Med en klar undtagelse: Færgerne til Sverige og Norge, hvor færgerne var pålagt id-kontrol.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

"Det her viser med alt tydelighed, at id-kontrollen har en negativ effekt for den vigtige samhandel med vores skandinaviske naboer," siger Jakob Ullegård, der er direktør i Danske Rederier.

Samlet set steg antallet af passagerer på de danske færger med omkring 200.000.

Den stigning har været større på færgeruter intern mellem danske havne og på færgeruter til andre destinationer i udlandet end Sverige og Norge.

For trafikken med vores to nærmeste nordiske naboer, faldt i samme år med over 100.000 passagerer. Det trækker dermed det samlede resultat ned.

Det hælder malurt i bægeret for Danske Rederier, hvor Jakob Ullegård glæder sig over den ellers voksende trafik.

"Her er det klart, at billettilskuddet til ø-færgerne kan tilskrives en del af udviklingen, men set over en kam, så flytter de danske færger altså både flere biler og flere passagerer end tidligere," siger han.

Det er ikke kun mennesker, der i stigende grad transporteres rundt på de danske farvande. Mængden af gods på danske færger er også steget.

Danske Rederier har tidligere klaget over at blive pålagt, hvad de føler er en myndighedsopgave. Derfor glæder man sig over, myndighederne har valgt at fjerne id-kontrollen mod Sverige.

Mens "udfordringen består" på grænsen til Norge.

I sin tid glædede det statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), da svenskerne besluttet at ophæve id-kontrollen på dansk jord.

"Den svenske id-kontrol har sat hele Øresundsregionen tilbage," sagde han dengang.

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere