Sydkoreanske rederier bygger skibe i Kina

20 nye skibe er på vej til mindre sydkoreanske rederier, mens hovedparten bliver bygget i Kina. Det er et skifte fra forrige år, hvor sydkoreanske værfter primært leverede til de sydkoreanske rederier.
Foto: Korea Line
Foto: Korea Line

Kinesiske værfter nyder godt af de mindre sydkoreanske rederiers byggelyst.

Ifølge kilder i branchen har de sydkoreanske firmaer bestilt 13 skibe hos kinesiske værfter, mens de har bestilt syv skibe hos hjemlandets værfter. Det skriver medieet Yonhap News.

Sidste år bestilte de mindre koreanske rederier 26 skibe, hvoraf de 22 blev bygget i Sydkorea.

PanOcean Co., et koreansk tørlastrederi, har bestilt fem nye skibe hos kinesiske værfter, mens SM Group har bestilt fire nye skibe hos forskellige kinesiske værfter.

Til sammenligning skriver Yonhap News, benytter de kinesiske rederier udelukkende kinesiske værfter til deres 16 nye skibe, mens de japanske rederier lader lokale værfter bygge fire af deres i alt seks nye skibe.

De sydkoreanske værfter har i løbet af de seneste år været i en alvorlig krise, hvor DSME eksempelvis har været nødt til at få statsgaranterede lån og gældssanering for at overleve.

Det virker dog til at krisen er ovre, da de tre største værfter - DSME, Hyundai Heavy Industries og Samsung Heavy Industries - alle kom ud af første kvartal i 2017 med overskud.

Sydkoreanske værfter sparer sig til overskud

DSME kan blive købt af sydkoreanske konkurrenter

Wärtsilä indgår samarbejde med Kinas største værft 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også