Udgifterne til bekæmpelse af pirateri stiger igen

Efter flere år med fald i udgifterne til bekæmpelse af pirateri, stiger omkostningerne igen ifølge den seneste rapport fra Oceans Beyond Piracy. "Pirateri udgør stadig en væsentlig trussel mod skibsfarten," lyder det fra Danmarks Rederiforening. Læs hele rapporten her.

De samlede udgifter til bekæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst stiger igen efter en række år med konstante fald.

Det viser den nyeste rapport fra organisationen Oceans Beyond Piracy, som er udsendt i dag, og som kan læses her.

I 2016 var den samlede udgift til kampen mod piraterne ud for Afrikas Horn 1,7 mia. dollars sammenlignet med året før, hvor udgifterne kun var på 1,3 mia. dollars. Det er dog stadig væsentligt mindre end i 2010, hvor de samlede udgifter lød på syv mia. dollars. Efterfølgende er udgifterne blot blevet mindre, fordi pirattruslen er langt mindre end for år tilbage, men på det seneste har man set flere eksempler på forsøg på angreb eller deciderede angreb, så flere har talt om risikoen for, at piraterne er ved at vende tilbage øst for Afrika.

Lige nu er truslen for angreb angiveligt større i Guinea-bugten vest for Afrika, og hér er udgifterne til bekæmpelse ligeledes gået i vejret sidste år.

Ny kapring kan ændre risikoen ved Somalia 

Ifølge Danmarks Rederiforening blev 1.921 søfolk i Vestafrika og 545 søfolk i Østafrika udsat for angreb fra pirater, oplyser Danmarks Rederiforening med henvisning til den nye rapport. Den samlede udgift for rederierne var på 16,5 mia. kroner.

”Disse tal viser med al tydelighed, at pirateri fortsat udgør en væsentlig trussel mod den civile skibsfart, om vi så taler Øst- eller Vestafrika. Derfor er det utrolig vigtigt, at rederierne fortsat forbereder sig, før de besejler farvande med en pirattrussel,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Færre krigsskibe ud for Somalia har allerede været nævnt som en af grundene til, at piraterne er aktive igen.

”Det er vigtigt, at rederierne fortsætter med at foretage deres risikovurderinger og følger de internationale anbefalinger blandt andet ved at registrere sig ved de forskellige myndigheder. Desuden er det vigtigt, at der fortsat er politisk fokus på og vilje til, på den korte bane at beskytte handelsskibene og på den længere bane at hjælpe landene i regionen med at opbygge bedre maritim sikkerhed, og at forholdene i Somalia forbedres,” siger Maria Bruun Skipper.

Redere: Flere krigsskibe ved Somalia kan være mulighed

FE advarer fragtskibe om pirater ved Afrikas Horn

Skib fra Indien er blevet kapret ud for Somalia 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også