En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
03.05.2017kl. 13.35

Udgifterne til bekæmpelse af pirateri stiger igen

Efter flere år med fald i udgifterne til bekæmpelse af pirateri, stiger omkostningerne igen ifølge den seneste rapport fra Oceans Beyond Piracy. "Pirateri udgør stadig en væsentlig trussel mod skibsfarten," lyder det fra Danmarks Rederiforening. Læs hele rapporten her.
af TOMAS KRISTIANSEN

De samlede udgifter til bekæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst stiger igen efter en række år med konstante fald.

Det viser den nyeste rapport fra organisationen Oceans Beyond Piracy, som er udsendt i dag, og som kan læses her.

I 2016 var den samlede udgift til kampen mod piraterne ud for Afrikas Horn 1,7 mia. dollars sammenlignet med året før, hvor udgifterne kun var på 1,3 mia. dollars. Det er dog stadig væsentligt mindre end i 2010, hvor de samlede udgifter lød på syv mia. dollars. Efterfølgende er udgifterne blot blevet mindre, fordi pirattruslen er langt mindre end for år tilbage, men på det seneste har man set flere eksempler på forsøg på angreb eller deciderede angreb, så flere har talt om risikoen for, at piraterne er ved at vende tilbage øst for Afrika.

Lige nu er truslen for angreb angiveligt større i Guinea-bugten vest for Afrika, og hér er udgifterne til bekæmpelse ligeledes gået i vejret sidste år.

Ny kapring kan ændre risikoen ved Somalia 

Ifølge Danmarks Rederiforening blev 1.921 søfolk i Vestafrika og 545 søfolk i Østafrika udsat for angreb fra pirater, oplyser Danmarks Rederiforening med henvisning til den nye rapport. Den samlede udgift for rederierne var på 16,5 mia. kroner.

”Disse tal viser med al tydelighed, at pirateri fortsat udgør en væsentlig trussel mod den civile skibsfart, om vi så taler Øst- eller Vestafrika. Derfor er det utrolig vigtigt, at rederierne fortsat forbereder sig, før de besejler farvande med en pirattrussel,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.

Færre krigsskibe ud for Somalia har allerede været nævnt som en af grundene til, at piraterne er aktive igen.

”Det er vigtigt, at rederierne fortsætter med at foretage deres risikovurderinger og følger de internationale anbefalinger blandt andet ved at registrere sig ved de forskellige myndigheder. Desuden er det vigtigt, at der fortsat er politisk fokus på og vilje til, på den korte bane at beskytte handelsskibene og på den længere bane at hjælpe landene i regionen med at opbygge bedre maritim sikkerhed, og at forholdene i Somalia forbedres,” siger Maria Bruun Skipper.

Redere: Flere krigsskibe ved Somalia kan være mulighed

FE advarer fragtskibe om pirater ved Afrikas Horn

Skib fra Indien er blevet kapret ud for Somalia 

Relaterede artikler:

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

    Skib fra Indien er blevet kapret ud for Somalia

  • Foto: IMO

    FE advarer fragtskibe om pirater ved Afrikas Horn

  • Redere: Flere krigsskibe ved Somalia kan være mulighed

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Nye sanktioner mod Rusland kan på sigt efterlade Europa i akut mangel på diesel

Det bliver svært at erstatte forsyningen af russiske olieprodukter, når nye sanktioner fra EU træder i kraft søndag, vurderer mægler. Hafnia forudser stærkt marked for rederier.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Financial Controller

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge