Koreanere vil have Hyundai med i amerikansk havn

SM Group, som ejer Korea Line, vil have Hyundai Merchant Marine med i købet af Hanjin Shippings terminal i Long Beach, Californien. Handlen er dog betinget af, at statsejede Korea Development Bank vil låne pengene til Hyundai.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Forhåndsfavoritten Hyundai Merchant Marine blev overhalet indenom af Korea Line, da Hanjin Shippings eftertragtede rutenetværk mellem Asien og USA blev sat til salg i sidste uge.

Men nu får Hyundai måske alligevel mulighed for at få del i aktiverne i det sydkoreanske containerrederi, som gik i betalingsstandsning i september.

Flere medier skriver onsdag, at SM Group, som ejer Korea Line, leder efter en partner til at købe Hanjins andel i en terminal i Long Beach i Californien. Og her skulle SM Group eftersigende have udset sig Hyundai.

Ifølge Yonhap News vil det koste 400 mia. won at overtage andelen i terminalen. Men det er for dyrt for SM Group, og derfor håber koncernen på at dele regningen på midten med Hyundai.

Det kræver dog, at den statsejede Korea Development Bank er med på at låne pengene til containerrederiet, der blev reddet fra at lide samme skæbne som Hanjin , da staten trådte til med en hjælpepakke tidligere på året.

SM Group har ejet Korea Line siden 2013. Rederiet er nu i færd med at lukke en del af det hul markedet, som Hanjin Shipping efterlod, da rederiet kollapsede i september efter længere tids gældsproblemer.

Korea Line køber Hanjin-aktiver for 220 mio kroner

Vinderbuddet på Hanjin kom fra et comeback-rederi 

Korea Line favorit til at købe Hanjins USA-Asien trafik 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu