Markant stigning i kidnapninger af besætninger

Anti-pirateri-organisationen ReCAAP slår nu alarm over de mange kidnapninger af besætninger, der i øjeblikket sker i farvandet mellem det nordlige Borneo og det sydlige Filippinerne. Gerningsmændene angriber større skibe end tidligere.
Foto: IMO
Foto: IMO
AF TENNA SCHOER

SINGAPORE

Tre angreb på skibe alene i november får nu den internationale, anti-pirateri-organisation ReCAAP til at sende en advarsel ud til alle rederier, der opererer i farvandet mellem det nordlige Borneo og det sydlige Filippinerne:

"ReCAAP er dybt bekymret over situationen, hvor mandskab fra skibe undervejs i Sulu-Celebes Havet og den østlige Sabah-region bliver bortført," lyder det i en netop udgivet rapport fra den internationale organisation, som både Danmark og Norge er medlem af:

"ReCAAP understreger sin tidligere anbefaling til alle skibe om at sejle uden om området, hvor det er muligt. Ellers er kaptajner og besætning kraftigt opfordret til at udvise ekstra årvågenhed, når de sejler igennem området," lyder det fortsat i advarslen.

Siden marts har der været 11 tilfælde, hvoraf det er lykkedes gerningsmændene at kidnappe besætningen i de ni tilfælde og krævet løsesum.

"Egentlig er det samlede antal af tilfælde med pirateri faldet i år – men så er disse alvorlige sager om kidnapning dukket op. Det er ikke noget, vi har set før – det er et nyt fænomen," forklarer executive director Kuroki Masafumi til ShippingWatch.

"Gerningsmændene angriber et hvilket som helst type skib. I starten var det slæbebåde og fiskerbåde, men nu er det alle slags skibe," tilføjer han med henvisning til de skibe, der siden oktober er blevet angrebet.

Filippinsk terrorgruppe bag kidnapninger

Den islamiske separatistgruppe i det sydlige Filippinerne, Abu Sayyaf, har taget ansvaret for størstedelen af kidnapningerne i år.

Det sydlige Filippinerne har i flere årtier været plaget af uro på grund af de mange separatistgrupper, der er i området. Siden 1990'erne har Abu Sayyaf-gruppen anvendt magtmidler som bombning, kidnapning, attentater og pengeafpresning for at nå sit mål.

Som ShippingWatch tidligere har omtalt, dræbte Abu Sayyaf i foråret to af sine gidsler – canadiske Robert Hall og John Ridsdel – angiveligt fordi der ikke blev betalt løsesum for dem.

Filippinerne opfordrede i den forbindelse Malaysia og Indonesien til at stoppe med at betale løsesum – efter det blandt andet kom frem, at den malaysiske regering havde betalt knap 20 millioner kroner for fire andre kidnappede søfolk.

"Vi kender ikke motivet for den her terrorgruppe, om det er politisk motiveret eller hvordan. Men den umiddelbare gevinst er helt klart penge," lyder det fra Kuroki Masafumi.

Regionalt samarbejde

Han beskriver, hvordan de tre lande i regionen, der er direkte påvirket – Indonesien, Malaysia og Filippinerne – har indledt et samarbejde om fælles patruljering i området:

"Der har været flere møder på ministerniveau mellem de tre lande, så de arbejder tæt sammen. Alligevel er der fortsat nye tilfælde," påpeger han.

"Derfor mener vi, at det er passende, at vi advarer shippingselskaberne, så deres besætninger kan være på vagt, når de sejler igennem området."

I alt er 44 besætningsmedlemmer blevet kidnappet i år – heraf er de 11 stadig i fangeskab hos deres gerningsmænd.

Syv søfolk kidnappet syd for Filippinerne

Piratangreb i Nigeria kan sprede sig til havneterminaler 

Flere søfolk bliver kidnappet af pirater

Skænderi kan have ført til kapring af olietanker 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også