Svovlkrav til skibe har haft dramatisk effekt
![Foto: /ritzau/Thomas Borberg](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8747566.ece/ALTERNATES/schema-16_9/svovl.jpg)
De nye svovlkrav til skibenes brændstof har sænket svovlindholdet i luften over Danmark og danske farvande dramatisk. Det viser nye tal fra Det Nationale Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet (DCE).
Svovlindholdet i luften er halveret siden 2014 for alle tre danske målestationer sammenlignet med 2014. Allerede sidste år kunne der registreres en stor effekt af de nye svovlkrav til skibsfarten, som blev indført 1. januar 2015, og effekten fortsætter.
"Et højt svovlindhold i luften er skadeligt for mennesker. Det kan føre til luftvejssygdomme og for tidlige dødsfald. Cirka 20 procent af de samlede helbredseffekter i Danmark, som skyldes luftforurening, stammer fra skibe. Derfor er det en god nyhed, at vores skrappere regler virker efter hensigten," siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen i en meddelelse fra Miljø- og Fødevareministeriet på baggrund af de nye tal:
"At svovlindholdet i luften også er lavt i 2016 tyder på, at langt de fleste skibe, som sejler i danske farvande, overholder reglerne, og at håndhævelsen virker. Miljøstyrelsen slår ned på lovbrydere og har, siden de skærpede regler trådte i kraft, politianmeldt 12 skibe på baggrund af udtagne olieprøver, der har vist for højt indhold af svovl," siger Esben Lunde Larsen.
Sådan er svovlkravene til skibsfarten
Ud over olieprøver bruger Miljøstyrelsen en såkaldt sniffer på Storebæltsbroen, som kan registrere, hvis skibe, der sejler under broen, snyder med brændstoffet. Snifferen er også installeret på et lille fly, der kontrollerer skibe, der sejler ad de store skibsruter gennem de danske farvande. Målinger fra ’snifferne’ bekræfter, at langt de fleste skibe i dansk farvand ser ud til at overholde reglerne.
I sidste uge vedtog medlemslandene i FN’s søfartsorganisation IMO, at også verdens øvrige farvande skal omfattes af skærpede svovlkrav. IMO besluttede, at skibes brændstof fra 2020 højst må indeholde 0,5 procent svovl mod 3,5 procent i dag.
Et nyt studie udført af forskere fra USA og det finske meteorologiske insititut FMI, der blev indsendt til IMO op til det afgørende møde i sidste uge om nye globale svovlkrav, viste, at mere end en halv million mennesker risikerede at dø for tidligt, hvis de globale svovlkrav først blev indført i 2025 frem for 2020.
Rapport: 570.000 menneskeliv afhænger af svovl-beslutning
Rederiforeningen: Sådan skal shipping leve op til Paris-mål
Nye 2020-svovlkrav skaber bekymring om global kontrol
Relaterede artikler
Nye 2020-svovlkrav skaber bekymring om global kontrol
For abonnenter