Enighed i IMO om svovlaftale fra 2020
![Foto: /ritzau/Thomas Borberg](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8747566.ece/ALTERNATES/schema-16_9/svovl.jpg)
De globale svovlkrav til shippingindustrien træder i kraft i 2020.
Det står klart efter, at medlemslandene i FN's søfartsorganisation, IMO, torsdag er kommet frem til en aftale om kravene til svovlindholdet i skibes brændstof.
Konkret betyder aftalen, at skibes brændstof højst må indeholde 0,5 pct. svovl fra 2020. Det oplyser Miljø- og Fødevareministeriet.
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) glæder sig over, at der nu er kommet klarhed over, hvornår svovlkravene, som får stor betydning for industrien, skal træde i kraft.
Beslutningen om at sænke grænsen for svovlindhold i skibsbrændstof blev truffet i 2008. Dengang blev landene enige om, at kravene skulle gælde fra 2020.
Siden da er der imidlertid opstået tvivl om, hvorvidt det er muligt at producere nok brændstof med et tilstrækkeligt lavt svovlindhold. Derfor har det været på tale at udskyde kravene til 2025, men nu ligger det altså fast, at det gælder fra 2020.
Beslutningen har været afventet med spænding i shippingbranchen, da den vil få indflydelse på både rederier og bunkerselskaber.
I Danmarks Rederiforening er man glad for, at det er lykkes for at sikre en globale krav til udledningen af svol.
"Det er meget positivt, at det er lykkedes at få en beslutning. Det giver vished for, hvordan reglerne er. Men det er lige så vigtigt, at vi kommer i gang nu, for der er kun tre år til, at IMO skal sikre en effektiv håndhævelse," siger chefkonsulent og fungerende underdirektør Jesper Stubkjær til Ritzau.
Rusland foreslår 2023 som kompromis for svovlregler
Relaterede artikler
Rusland foreslår 2023 som kompromis for svovlregler
For abonnenter
Uventet stor opbakning til CO2-løsning i IMO
For abonnenter