Enighed i IMO om svovlaftale fra 2020

Skibenes brændstof må fra 2020 højst indeholde 0,5 procent svovl. Det har IMO besluttet torsdag. Aftalen vil ifølge Miljø- og Fødevareministeriet betyde et fald i svovlforureningen fra skibe på op mod 80 procent.
Foto: /ritzau/Thomas Borberg
Foto: /ritzau/Thomas Borberg

De globale svovlkrav til shippingindustrien træder i kraft i 2020.

Det står klart efter, at medlemslandene i FN's søfartsorganisation, IMO, torsdag er kommet frem til en aftale om kravene til svovlindholdet i skibes brændstof.

Konkret betyder aftalen, at skibes brændstof højst må indeholde 0,5 pct. svovl fra 2020. Det oplyser Miljø- og Fødevareministeriet.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) glæder sig over, at der nu er kommet klarhed over, hvornår svovlkravene, som får stor betydning for industrien, skal træde i kraft.

"For Danmark var det vigtigt at få skabt klarhed over, hvornår svovlkravet skulle træde i kraft. Derfor glæder det mig, at der nu er enighed om en dato, som både erhverv og myndigheder kan planlægge efter. Det skaber de bedste forudsætninger for en succesfuld implementering og håndhævelse af det nye krav," siger han i en meddelelse.

Beslutningen om at sænke grænsen for svovlindhold i skibsbrændstof blev truffet i 2008. Dengang blev landene enige om, at kravene skulle gælde fra 2020.

Siden da er der imidlertid opstået tvivl om, hvorvidt det er muligt at producere nok brændstof med et tilstrækkeligt lavt svovlindhold. Derfor har det været på tale at udskyde kravene til 2025, men nu ligger det altså fast, at det gælder fra 2020.

Beslutningen har været afventet med spænding i shippingbranchen, da den vil få indflydelse på både rederier og bunkerselskaber.

I Danmarks Rederiforening er man glad for, at det er lykkes for at sikre en globale krav til udledningen af svol.

"Det er meget positivt, at det er lykkedes at få en beslutning. Det giver vished for, hvordan reglerne er. Men det er lige så vigtigt, at vi kommer i gang nu, for der er kun tre år til, at IMO skal sikre en effektiv håndhævelse," siger chefkonsulent og fungerende underdirektør Jesper Stubkjær til Ritzau.

Rusland foreslår 2023 som kompromis for svovlregler

Uventet stor opbakning til CO2-løsning i IMO

Bulc opfordrer IMO til løsning på svovl og CO2 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også