Sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch

Olieprisens optur, salg af Danmarks Skibskredit, efterdønninger på ledelsesgangene i Maersk og ny køreplan for skibsfartens CO2-udledning var blandt sidste uges vigtigste begivenheder på ShippingWatch.
Foto: Kamran Jebreili / AP Polfoto
Foto: Kamran Jebreili / AP Polfoto

Den overraskende aftale i Opec kom bag på oliemarkedet og sendte prompte olieprisen i vejret med 5-6 procent. Umiddelbart negativt for tankrederne, men konsekvenserne kan på kort sigt blive gunstige.

Opecs enighed presser oliepris mod 50 dollars

Hafnia Management: Opec-aftale kan booste produkttank 

Nordea stiller spørgsmåltegn ved Opec-aftalen

Olieprisen skudt markant i vejret efter Opec-aftale 

Iransk udmelding sænker olieprisen 

Analyse: Lave tankrater vil forsætte i 2017 og 2018 

Olieprisen stiger: En ny Opec-aftale rykker nærmere

 

Danmarks Skibskredit solgt

Lang tids spekulation om salg af Danmarks Skibskredit fandt sin afslutning, da en kreds af investorer kunne oplyse, at de overtager den danske skibsudlåner.

Danmarks Skibskredit solgt til danske pensionskasser 

Skibskredittens nye ejere stiller skrappe krav til afkast

Ejerskifte løser ikke Danmarks Skibskredits grundlæggende problem 

Ejerskifte i Danmarks Skibskredit giver udsigt til negativ rating

 

Ledelsesrokaden fortsætter

Yderligere to topfolk i Maersk forlader koncernen som konsekvens af de ændringer, der er er lagt op til i forbindelse med koncernens nye strategi og opsplitning i to forretningsenheder.

Maersk indsætter ny topchef i Damco

Foto: Maersk
Foto: Maersk

Headhunternes favorit sat i spidsen for Damco

Moody's truer med nedgradering af Maersk efter split

Maersk Oil skal spare - vækstchef forlader sin stilling 

Børshus: Maersk Line vil købe op i Sydkorea

 

Læs også

De ubemandede skibe kommer, lyder det fra direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn, som ikke vil stå i vejen for udviklingen.

Navigatørerne gør klar til ubemandede skibe

Danmark og en række andre lande opfordrer IMO til at vedtage en specifik køreplan for shippingbranchens reduktion i CO2-udslip. Med de nuværende initiativer alene risikerer IMO først at kunne lande den vigtige CO2-aftale i 2023, fremgår det af et udspil, ShippingWatch kunne offentliggøre.

Nordiske skibsredere presser på for CO2-køreplan 

Maersk Line indgår CO2-aftale med logistikkæmpe

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også