Lunde Larsen vil have Danmark med i ophugnings-konvention i 2017

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen vil sørge for, at Danmark kan tiltræde FN's regler for ophugning Hongkong-konventionen i begyndelsen af 2017 som det femte land i verden. Flere lande skal på banen for at konventionen kan træde i kraft.
Foto: DAUGAARD JENS HENRIK/POLFOTO/arkiv
Foto: DAUGAARD JENS HENRIK/POLFOTO/arkiv

Danmark skal tiltræde Hongkong-konvention, der er FN's konvention for ansvarlig ophugning af skibe, i foråret 2017. Det vil Miljø- og Fødevareminister Esben Lunde Larsen sikre med nye regler, der skal gøre tiltrædelsen mulig.

"Udtjente skibe skal ikke forurene strande i tredjeverdenslande. Skibe er farligt affald, som skal ophugges under forsvarlige forhold, så de ikke er til fare for menneskers sundhed, sikkerhed og for miljøet. Det gør stærkt indtryk at se forholdene på de værfter i Asien, hvor mange udtjente skibe hugges op. Derfor har det været en vigtig prioritet at få de danske regler tilpasset, så vi kan tiltræde Hongkong-konventionen, der er med til at fastsætte globale standarder for sikker ophugning af skibe. Det skal sende et stærkt signal til andre lande – jo flere lande, der tiltræder, jo hurtigere kan konventionen træde i kraft," siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen i en pressemeddelelse.

Konkret er de nye omtalte regler en ændring til loven om beskyttelse af havmiljøet og loven om miljøbeskyttelse, som hvis de vedtages vil gøre det muligt for Danmark at tiltræde konventionen i 2017. Reglerne er netop sendt i høring.

Hongkong-konventionen blev vedtaget i IMO i 2009 og siden da har kun fire lande tiltrådt konventionen: Norge, Congo, Frankrig og Belgien. Og nu altså Danmark. For at konventionen kan træde i kraft kræver det blandt andet, at mindst 15 lande skal tiltræde konventionen, og at de 15 landes flåde mindst skal udgøre 40 pct. af den globale handelsflådes bruttotonnage.

Foto: Danmarks Rederiforening
Foto: Danmarks Rederiforening

Ophugningsværft i Alang i Indien

Som ShippingWatch løbende har beskrevet har der været store politiske diskussioner internationalt om, hvordan man sikrer, at de omkring 1.000 handelsskibe fra den internationale flåde, der årligt skal ophugges, ikke bliver ophugget under kritisable forhold. En række ngo'er har peget på, at forholdene for arbejderne på ophugningsværfterne slet ikke lever op til internationale standarder, og det er blandt andet det, at Hongkong-konventionen skal ændre på. Fra Danmarks side bliver der årligt sendt omkring ti danskopererede skibe til ophugning, hvoraf de fleste ifølge Danmarks Rederiforening bliver ophugget uden for Danmarks grænser.

Redere og fagforeninger glade for udviklingen

Det har i flere år været en af Danmarks Rederiforenings mærkesager, at få Danmark til at tiltræde Hongkong-konventionen, og adm. direktør i foreningen Anne H. Steffensen glæder sig nu over Danmarks snarlige tiltræden til konventionen.

"Det er rigtig positivt, at ministeren nu sikrer, at Danmark snart kan tiltræde konventionen. Op mod 70 procent af verdens skibsophugning foregår i tredjeverdenslande, så globale regler er helt afgørende for at sikre, at ophugningen sker på en forsvarlig måde. Vi skal derfor presse på for at flere lande følger trop, så konventionen kan træde endeligt i kraft. Indtil det sker, opfordrer vi alle vores rederier til at overholde de kommende krav frivilligt," siger Anne H. Steffensen.

På arbejdstagersiden af ophugningsarbejdet glæder fagforeningerne sig også over, at konventionen om ansvarlig ophugning nu er kommet tættere på.

"Dansk Metal og CO-industri er rigtig glade for, at den danske regering nu tiltræder Hong Kong-konventionen. Vi har i en årrække arbejdet for, at vi kan få en fuld ratifikation af Hong Kong-konventionen, så vores udenlandske kollegaer i f.eks. Indien, Bangladesh og Pakistan kan få rimelige arbejdsvilkår ved ophugning af skibe. Med regeringens forslag er vi nu kommet et stort skridt videre," siger formand for Dansk Metal og CO-industri Claus Jensen.

EU: Vores krav vil forbedre Alang 

Derfor er rederne utilfredse med nye krav til ophug  

Dansk ratificering af Hongkong-konvention nærmer sig 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også