Handelsskibe redder meget færre flygtninge

Handelsflåden spiller en meget mindre rolle i år som redningsplanke for flygtninge, der vil krydse Middelhavet, end i de to foregående år. Også danske rederier er gået fra at redde tusindvis til få hundrede efter ikrafttrædelsen af EU's samarbejde på området.
Foto: Viviano Francesco/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Viviano Francesco/AP/POLFOTO/arkiv

Handelsflåden har i år i langt mindre udstrækning end de foregående været nødt til at hjælpe flygtninge i havsnød på Middelhavet.

Andelen af redningsoperationer på Middelhavet, som handelsflåden har stået for, er faldet til tre pct. i første kvartal i år ifølge tal fra den italienske kystvagt. I 2015 lå tallet på 11 pct., mens det i 2014 var en fjerdedel af alle redningsoperationer, som handelsflåden var en del af.

Det viser en opgørelse fra Danmarks Rederiforening.

At billedet har ændret sig så meget skyldes i høj grad, at EU har tredoblet ressourcerne til EU's grænseagentur Frontex' operationer i Middelhavet - Triton og Poseidon. Fordi EU's egne operationer er blevet flere, skal handelsflåden ikke hjælpe i lige så høj grad som tidligere, skriver rederiforeningen.

I alt var der 152.000 flygtninge, der krydsede Middelhavet til Europa i 2015, det var lidt færre end i 2014, hvor 166.000 flygtninge kom til Europa.

En enkelt indsats fra danske rederier i 2016

Danske rederier har gennem første halvdel af i år kun været involveret i en redningsoperation, hvor 127 personer blev reddet. Til sammenligning var danske rederier involveret i 13 redningsoperationer i 2015, hvor i alt 2660 personer blev reddet.

I 2014 reddede danske rederier endnu flere personer - 3253 mennesker - ved 12 redningsoperationer.

Nyt grænseagentur

I juli kom Europaparlamentet til enighed om godkendelse af planerne om at etablere en europæisk grænsekontrol, der samler EU's grænseagentur Frontex og de nationale grænsemyndigheder.

"Dette er ikke en mirakelkur, der kan løse den migrationskrise, som EU står over for i dag, eller fuldt ud genoprette tilliden til Schengen-området, men det er et meget nødvendigt første skridt," udtalte ordfører Artis Pabriks i forbindelse med godkendelsen.

Det nye agentur for Den Europæiske Grænse- og Kystbevogtning vil ikke have sine egne grænsevagter, men vil kunne trække på vagter i en pulje, som medlemslandene stiller til rådighed.

Agenturet vil have teknisk udstyr og en pulje på 1500 grænsevagter til rådighed, som kan indsættes når som helst.

Frontex, som er EU's nuværende grænseagentur, har et meget begrænset råderum. Frontex er afhængig af medlemslandene, der skal levere personale og udstyr, ligesom det ikke har mandat til at lave omfattende patruljer på eksempelvis Middelhavet.

Frygt for ny menneskemotorvej til havs 

EUs nye kystvagt ventes klar til efteråret 

EU vedtager ny fælles kystvagt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også