Danske rederier skraber bunden på imageliste

To rederier er blandt de ti danske virksomheder med det dårligste omdømme. Det viser den årlige opgørelse af selskabernes image, Guld Image 2016, som bliver udarbejdet af Berlingske Business.

Det halter gevaldigt med omdømmet for to danske rederier. I hvert fald hvis man spørger deres kollegaer på ledelsesgangene rundt omkring i landets virksomheder.

Berlingske Business rangerer hvert år 140 kendte selskaber i Danmark i den såkaldte Guld Image-analyse. Det sker gennem en stor rundspørge blandt lidt over 4.000 erhvervsledere.

Og her får to store rederier den tvivlsomme ære at være blandt de ti virksomheder med det dårligste omdømme. Både Torm og J. Lauritzen er således at finde her.

Værst ser det ud for tankrederiet Torm, der har det ottende dårligste image. Selskabet har ellers gennemført en større omstrukturering og leverede i 2015 et pænt overskud på bundlinjen, men det er altså endnu ikke slået igennem på omdømmet.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

J. Lauritzen følger efter med det niende dårligste omdømme. Det fondsejede rederi kæmper for tiden med de svære vilkår på tørlastmarkedet og er i færd med at udskifte topchef Jan Kastrup-Nielsen, der senest til december bliver erstattet af Mads Peter Zacho. Han kommer i øvrigt til fra Torm.

Det er dog ikke alle danske shippingselskaber, der kæmper med omdømmet. I den modsatte ende af listen finder man Maersk-gruppen, der kommer ind på en sjetteplads. Det er dog værd at bemærke, at konglomeratet indtog en tredjeplads på sidste års liste over de danske virksomheders image.

Se hele Guld Image 2016 her.

Udadtil ligner han mest af alt en pæn bankmand

Kastrup-Nielsen stopper som topchef i J. Lauritzen

Torm får overskud på 31 mio dollars i første kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også