Den danske flåde vokser i svært marked

De vanskelige forhold i shippingindustrien har ikke bremset flåden under dansk flag. Antallet af ansatte på land er dog faldet, viser den seneste opgørelse fra Danmarks Rederiforening.
Foto: Maersk Drilling
Foto: Maersk Drilling

Den danskflagede handelsflåde har igen taget et nyk opad og viger uden om de vanskelige markeder for shippingindustrien. Det viser nye tal fra Danmarks Rederiforening, der hvert år offentliggør en rapport over udviklingen for dansk skibsfart.

I april 2016 lå flåden under dansk flag på 17,2 mio. dødvægtston (tdw) mod 16,6 mio. tdw i april 2015. I oktober sidste år var den danskeflagede flåde dog oppe på 17,5 mio. tdw, fremgår det.

Beskæftigelsen i danske rederier er også steget siden sidste år. Samlet er 23.497 ansat hos de danske rederier, hvilket er 276 flere end i 2015. Der er dog sket et fald i beskæftigelsen på land, der er faldet med 376 personer, mens beskæftigelsen til søs er steget med 652.

Faldet i beskæftigelsen på land og det mindre fald i flådestørrelsen siden oktober kan være første reaktion på de udfordringer, shippingindustrien står overfor, mener Claus V. Hemmingsen, formand for Danmarks Rederiforening:

"Trods den positive udvikling over hele året kan vi desværre se et fald i beskæftigelsen på land samt et mindre fald i flådestørrelsen siden oktober. Det kan meget vel være en første reaktion på de udfordringer i markedet, som flere rederier oplever, så der er grund til at være på vagt. Vi skal hele tiden værne om vores styrkeposition," siger han i meddelelsen. Om den overordnede udvikling lyder det:

"Selvom den globale skibsfart er hårdt presset inden for flere segmenter med lave fragrater og overkapacitet i markedet, har dansk skibsfart klaret sig relativt sikkert gennem året med en positiv udvikling i både flådestørrelse og beskæftigelse i forhold til året før. At det sker i et hårdt år, understreger potentialet ved, at regeringen i den kommende tid nedsætter et nyt vækstteam, der kan bidrage til fortsat vækst i dansk skibsfart," siger Claus V. Hemmingsen i meddelelsen.

Rederier er utilfredse med skat på EU-støtte

Shipping kan få svært ved at forklare CO2-udslip

Rederier kan få omsætningsløft på 750 mio med frihandelsaftale

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også