London P&I advarer mod indonesisk kul

En stribe uheldige situationer relateret til tørlastskibe med indonesisk kul får forsikringsselskabet London P&I til at advare om lasten. Bliver temperaturen for høj, risikerer det termiske kul at selvantænde.
Foto: Aabenraa Havn
Foto: Aabenraa Havn

Indonesien, der er verdens største eksportør af termisk kul, har nu så alvorlige problemer med selvantændelse i dets kul, at det britiske forsikringsselskab London P&I advarer mod at transportere det.

Kullet har tendens til at opvarme af sig selv og udlede metangasser. Hvis sådan en last ikke bliver kontrolleret, risikerer den at selvantænde, og den ophobede metan kan eksplodere. Derfor gør London P&I opmærksom på, at sådanne laster i henhold til IMSBC-kodekset (International Maritime solid Bulk Cargoes Code red.) ikke bør lastes, hvis kullets temperatur er over 55 grader, og at atmosfæren i lastrummene skal monitoreres mindst én gang dagligt.

Forsikringsklubben råder derfor sine medlemmer til nøje at overvåge temperaturen, CO2-, O2- og metanniveauet, så ingen af delene overstiger grænseværdierne, der er fastlagt i IMSBC-kodekset.

"Man bør være omhyggelig, når man fortolker metanmålinger, der er udført ved lave CO2-koncentrationer, som der fx kan opstå i uventilerede lastrum," siger Loss Prevention Manager i London P&I, Carl Durow, i en pressemeddelelse.

Losning kan give problemer

Han fortæller, at London P&I i den seneste tid har oplevet en større løssluppenhed blandt dets medlemmer. Eksempelvis har flere skibe foretaget målinger ved CO2-koncentrationer på under en pct., selvom IMSBC-kodekset tilsiger, at målinger kun giver mening, når CO2-niveauet er 10 pct. eller mere.

"Målingerne skal desuden udføres via et certificeret prøvepunkt. Vi har set flere eksempler på medlemmer, der ikke er så omhyggelige, og det er farligt, da man risikerer ikke at opsnappe en begyndende selvoptænding," siger Carl Durow videre.

Også ved losning er der grund til at være opmærksom. London P&I har oplevet, at både problemer med selvopvarmning og udledning af metan er blevet markant værre under losning, hvis losningen er blevet afbrudt undervejs.

"Atmosfæren i området over lasten bør monitoreres regelmæssigt - og dette kan betyde, at målinger fortsætter efter ankomst til destinationen, i sær hvis losningen går langsomt," siger Carl Durow.

Advarslen kommer året efter den voldsomme ulykke med tørlastskibet Bulk Jupiter, hvor 18 ud af 19 besætningsmedlemmer druknede.

Det filippinske skib sejlede med bauxit, da en ulykke indtraf, og skibet forliste 150 sømil ud fra Vietnams kyst.

Nu kommer retsopgøret om Bulk Jupiters forlis 

Sandheden om Bulk Jupiters forlis sløret af tavshed 

Overlevende fra Bulk Jupiter: Det hele gik meget hurtigt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også