Her er EU's nye krav til sikker ophugning

EU er nu klar med sine krav til værfter, der vil godkendes til ophugning. Reglerne skal blandt andet sætte en stopper for at ophugge skibe på strande, hvor der ikke bliver taget hånd om miljøet og de ansattes sikkerhed.
Foto: Ajit Solanki/AP/POLFOTO/arkiv
Foto: Ajit Solanki/AP/POLFOTO/arkiv

EU's regler for værfter, der vil blåstemples til ophugning af skibe, ligger nu klar.

Det står klart efter, at Kommissionen tirsdag har udsendt en omfattende liste med krav, som værfter og andre skrotfaciliteter skal opfylde, hvis de vil godkendes under den såkaldte EU Ship Recycling Regulation.

Formålet med de nye regler er at sikre, at rederier kun skrotter deres skibe på værfter, hvor der bliver taget hensyn til miljøet, og hvor de ansatte har fair vilkår – både hvad angår løn og arbejdssikkerhed.

Det er samtidig et forsøg på at gøre op med den kontroversielle praksis, hvor rederier sælger deres skibe til ophugning på strande i Indien, Pakistan og Bangladesh. Derfor tager ngo'en Shipbreaking Platform også godt imod de nye regler.

"Ophugningsværfter, der vil med på listen over EU-godkendte faciliteter, bliver nødt til at leve op til høje miljø- og sikkerhedsstandarder. EU-Kommissionen er klar i mælet: en ubeskyttet strand kommer aldrig til at blive et passende sted for en risikabel og tung industri, der involverer håndtering af giftig affald," udtaler policy director Ingvild Jenssen i en meddelelse.

Arbejdet med de nye krav har stået på igennem længere tid, og kort før jul fremlagde Kommissionen et dokument, som værfter fra hele verden skulle udfylde og indsende til Bruxelles, hvis de vil gøre sig håb om i fremtiden at hugge skibe op med EUs velsignelse.

Værfterne har nu indtil senest udgangen af 2016 til at opfylde de nye krav, hvis de fremover vil være godkendte til at ophugge skibe, der er registreret under EU-flag.

Sådan vil skibsrederne komme unødige regler til livs

Er det i orden at hugge et skib op her?

Hvad blev der af principperne om Alang, Maersk?

NGO'er langer ud efter Maersks indiske ophuggere

Græske redere skrotter flest skibe på strandene i Sydøstasien

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også