En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
11.01.2016kl. 13.17

Scandlines vil rense færgers scrubber-vand i Gedser

Færgerederiets to kommende færger på Gedser-Rostock vil aflevere beskidt scrubbervand til et rensningsanlæg i Gedser, der skal stå klar i foråret 2016.
af CHRISTIAN BARTELS

(Opdateret tirsdag 11:47: ShippingWatch skrev fejlagtigt, at Rolf Hollmén var CEO i Apateq. Han er CEO i Björneman Water. ShippingWatch beklager fejlen.)

Det danske færgerederi Scandlines supplerer sit scrubber-beredskab på færgerne M/V Berlin og M/V Copenhagen med et tankanlæg i Gedser, der skal bearbejde rensevandet fra closed-loop scrubberne ombord.

Det skriver rådgiver for Scandlines-installationen, Björneman Water, i en pressemeddelse.

Scrubber-vandet er det vand, der bruges til at "vaske" røgen fra motorerne i scrubberen, inden den bølger ud gennem skorstenen. Vandet opsamler tungmetaller, svovl og nitrogen og skal renses, inden det ledes fra skibet ud i havet. Til gengæld afleverer det en renere luft til omverdenen.

Med anlægget i land kan de to Scandlines-færger, der endnu ikke er i drift, tømme rensevandet fra den lukkede scrubber ombord til renseanlægget, der fylder det samme som to stablede 40-fods containere. Når vandet har været ledt igennem renseanlægget, vil det derefter blive hældt i havnen.

Investeringen i anlægget skal ses i forlængelse af, at de to kommende færger er hybridfærger, skal sejle uden emissioner tæt på kystlinjen.

Hvor rent er vandet?

Der har været en del diskussion om, hvor rent vandet egentlig er, når det bliver skyllet ud i havet. Blandt andet har den tyske miljøorganisation NABU, Nature and Biodiversity Conservation Union, udgivet en rapport, der retter skarp kritik mod redernes brug af de åbne scrubbere.

Undersøgelsen konkluderer blandt andet, at stoffer som kviksølv, bly og arsenik samt svovl og nitrater risikerer at ophobe sig i marinemiljøet.

Det Bruxelles-baserede Maritime Watch har tidligere afsløret, af EU-systemet undervurderede typen og omfanget af foureningen i det vand, der blev skyllet ud i havet efter at have været brugt til at vaske røgen med.

På Scandlines' færger er der dog tale om lukkede scrubbere, som fra foråret, i hvert fald teoretisk set, kan aflevere det beskidte vand i renseanlægget. Det er oplagt, mener CEO i Björneman Water Rolf Hollmén, der er leverandør af systemet.

"Det logiske skridt er at opsamle vandet fra de lukkede scrubbere og behandle det i land. På den måde kan Scandlines sikre en fuld oprensning med en god økonomi," siger han i pressemeddelelsen.

Scandlines' tyske ruter oplever fremgang 

Kampen for de nye svovlregler er kun lige begyndt 

Lav oliepris bremser scrubbersalget hos Alfa Laval 

Relaterede artikler:

  • Kampen for de nye svovlregler er kun lige begyndt

    For abonnenter

  • Scandlines' tyske ruter oplever fremgang

  • Foto: Pureteq

    Lav oliepris bremser scrubbersalget hos Alfa Laval

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Photo: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge