Maersk Line står over for historisk dårlig jul i Brasilien

Maersk Line går en brasiliansk jul i møde, der ikke er set værre siden 1999, fortæller selskabets direktør i landet. Han forventer dog, at der er bedre tider på vej.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Maersk Lines afdeling i Brasilien er udfordret af det sydamerikanske lands skrantende økonomi.

"Vi står over for en historisk dårlig jul, når det gælder import. Det er den værste siden 1999," siger Antonio Dominguez, der er Managing Director i Maersk Line i Brasilien.

Han ser også udfordringer i 2016. Det gælder ikke mindst for eksporten. Her syntes Maersk Line, at det så lovende ud i tredje kvartal. Men også eksporttallene for årets sidste kvartal er nu forstemmende.

"Det overraskede os. Vi troede, at devaluering ville gøre vores kunder mere konkurrencedygtige."

"Vi har dog høje forhåbninger til 2017. Det bygger vi på flere faktorer. Vi tror, at de vil blive i stand til at se på nye markeder, at de får styr på tingene og dermed vil fokusere på eksport," siger Antonio Dominguez.

Også verdensøkonomien vil forbedre sig, forventer han.

"Vi forventer, at USA vil fortsætte med at efterspørge produkter, ligesom vi ser udviklingsmuligheder i Mellemøsten og i nogle europæiske lande. Derfor er vi, når det gælder de overordnede forventninger, positive omkring 2017," siger Antonio Dominguez.

Raterne på Asien-Nordeuropa falder med 50 procent

Han påpeger, at man i den maritime sektor ikke kan tænke kortsigtet, men bliver nødt til at arbejde langsigtet.

"Vi arbejder i sæsoner her i Brasilien. Vi lærer fra de seneste sæsoner og forsøger derudfra at tilpasse os til den næste," siger Antonio Dominguez

Også hos Danmarks Rederiforening ser man udfordringer for Brasiliens økonomi, men pointerer, at det fortsat er et betydeligt marked for danske rederier og rummer et stort potentiale.

"Brasiliens imponerende vækstrater er desværre blevet forvandlet til en større økonomisk nedtur med stor arbejdsløshed og generelt forringet købekraft hos befolkningen. Også faldende råvare- og oliepriser har ramt landets eksport hårdt," siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jacob K. Clasen.

Maersk Line lancerer ny hurtigrute fra Sydamerika

Vitor De Tommaso do Valle, der er økonom ved det føderale universitet i Rio de Janeiro, peger også på den globale økonomi som årsag til, at Brasiliens eksport er faldet, men han vurderer, at det primært er landets regerings økonomiske politik, der ligger bag afmatningen i landets økonomi.

"Eksporten er på nuværende tidspunkt minimal," slår han fast.

Bruttonationalproduktet for 2015 ventes nu at blive minus 3,2 pct., mens inflationen er 8,9 pct.

"Men hvis regeringen begynder at investere i landet igen, ser jeg det som muligt, at væksten vender tilbage inden for to år," vurderer Vitor De Tommaso do Valle.

Maersk forventer brasiliansk nulvækst i 2016

Medie: Maersk Line tæt på forlig med EU i kartelsag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også