Rederiforeningen tror på indonesisk vækstplan

Indonesien står for at skulle bygge 24 større kommercielle havne og 1481 ikke-kommercielle havne i bestræbelserne på at blive en maritim stormagt. Det kan blive til kæmpe muligheder for danske virksomheder, lyder det fra rederiforeningen.

De to store danske brancheorganisationer Danske Maritime og Danmarks Rederiforening er med i Indonesien, når det danske Kongehus onsdag indleder det officielle statsbesøg hos den indonesiske præsident Joko Widodo. For der er store muligheder for danske virksomheder.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Danmarks Rederiforening og Danske Maritime.

Besøget, der er det første af sin slags, betegnes som en "kæmpe mulighed" for danske virksomheder, og lander godt 100 år efter, at den første danske skibsrute til Indonesien blev etableret. Blandt andet prioriterer Indonesien fremover opbygningen af en stærk global maritim klynge, som blandt andet er en ambition om opbygningen af 24 større kommercielle havne og 1481 ikke-kommercielle havne. Et område, hvor danske virksomheder kan bidrage.

Både administrerende direktør for Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen og direktør i leverandørsammenslutningen Danske Maritime, Jenny N. Braat vil deltage i møder og konferencer om det dansk-indonesisk maritime samarbejde.

Et samarbejde, der blandt andet i 2013 betød, at danske rederier eksporterede skibsfartstjenester for ca. 3,4 milliarder kroner til Indonesien. Den samlede danske vareeksport til Indonesien var i samme år på 906 millioner kroner, skriver Danmarks Rederiforening.

Indonesien er 22. største målt på opereret tonnage, hvor Danmark ligger på en 8. plads.

Dronningen skal åbne døre for dansk shipping i Indonesien

Maersk lægger luft til indonesisk ministerudtalelse

Maersk lokker med massive investeringer i Indonesien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også