Rederne: EU's klima-deadline er urealistisk

De europæiske redere er bekymrede over EU-Parlamentets beslutning om, at shipping skal med i en klimaaftale ved COP21 i december. Tidshorisonten er urealistisk, lyder det.
Patrick Verhoeven, generalsekretær i ECSA
Patrick Verhoeven, generalsekretær i ECSA

De europæiske skibsredere mener ikke, at det kan lade sig gøre at inddrage shipping i en global klimaaftale, når FN's klimatopmøde i skikkelse af COP21 bliver afholdt i Paris i december.

EU-Parlamentet vedtog ellers onsdag i denne uge med et stort flertal, at netop shippingsektorens deltagelse i en klimaaftale er unionens officielle holdning.

Hvis det bliver en realitet, vil det betyde, at IMO inden udgangen af 2016 skal have reguleret shippingbranchen således, at den - sammen med andre områder - bidrage til at begrænse udledningen af CO2 med 40 procent, forbedre energieffektiviteten med 40 procent og bidrage til, at 30 procent af den energi, der forbruges, skal komme fra vedvarende energikilder.

EU-Parlamentet kræver shipping med i klimaaftale

Beslutningen i EU-Parlamentet har nu fået sammenslutningen af europæiske redere, ECSA, op af stolen.

"2016 er lige rundt om hjørnet, og det er ganske urealistisk at forvente, at IMO kan komme med en løsning i løbet af måneder," siger ECSA's generalsekretær, Patrick Verhoeven, i en pressemeddelelse.

Advarer mod bagslag

Med henvisning til behovet for, at retningslinjer for shipping kva industriens natur bør være internationale, kommer han med en advarsel:

"Et ensidigt europæisk pres for en hård deadline kan virke mod hensigten," siger han.

Verhoeven hæfter sig ved, at shippings bidrag til den globale CO2-udledningen er faldet som følge af, at IMO allerede har gjort et stykke arbejde på klimafronten. Her henviser han blandt andet til IMO's Green House Gas-rapport fra 2014, som når frem til, at den samlede CO2-udledningen fra shipping er reduceret med mere end 10 procent fra 2007 til 2012.

ECSA's direktør for sikkerhed og miljø, Benoit Loicq, påpeger desuden, at 2016-deadlinen ikke stemmer overens med de skridt, der allerede er taget på EU-niveau.

"Ved at presse på for en ekstremt stram deadline kommer EU til at underminere IMO-proceduren," siger han og tilføjer, at hvis EU i stedet vil fokusere på regionale foranstaltninger, ender det med at give bagslag for EU's egen politik.

Patrick Verhoeven konkluderer, at shipping er afgørende for den globale handel såvel som vores dagligdag, fordi branchen står for transporten af 90 procent af verdens varer.

"Tingene er begyndt at bevæge sig i den rigtige retning, og det vil være ærgerligt at vende de fremskridt, der er opnået indtil nu, ved at trykke for hurtigt på aftrækkeren," siger han.

CO2-reduktion skyldes slowsteaming

Spørgsmålet om, hvorvidt shipping skal med i en klimaaftale, er en meget varm kartoffel. Udenrigsministeren på Marshall-øerne, som ud over at være hårdt eksponeret mod konsekvenserne af globale temperaturstigninger også repræsenterer verdens tredjestørste skibsregister, langede for nyligt hårdt ud efter IMO's generalsekretær, Koji Sekimizu, som han kaldte en fare for hele planeten.

Marshall-øerne henviser til, at shippings reduktion i CO2-udledningen fra 2007 til 2012 - ifølge samme IMO-rapport, som ECSA henviser til - skyldes udbredt brug af slow steaming, og at det derfor er en kortvarig effekt af finanskrisen.

"General-sekretærens (for IMO, red.) misbrug, eller i det mindste misforståelse, af evidensgrundlaget for shipping og dets drivhusgasforurening er højest alarmerende," skrev Marshall-øernes udenrigsministerium i starten af oktober med opfordring til, at shipping bliver en del af en klimaaftale ved COP21.

Marshall-øerne: IMO-boss er til fare for planeten 

Oliebosser bakker op om klimamål

OECD: Shipping skal halvere udledningen af CO2 

IMO: Shipping skal værne om sit omdømme 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også