FN: Der er for lidt konkurrence på containershipping

Store selskaber, der sejler med store skibe, gør det svært at opretholde konkurrencen i shippingbranchen. Det går ud over småstater, hvor færre konkurrerer om godset end for ti år siden.
Foto: IMO
Foto: IMO

Konsolideringer og fusioner hos containerrederierne efterlader en række lande med for få udbydere til at sikre en sund konkurrence. Den konklusion når FN's tænketank UNCTAD frem til i en rapport udgivet onsdag, skriver Nyhedsbureauet Reuters

UNCTAD peger i sin rapport Review of Maritime Transport på, at der på globalt plan nu i gennemsnit er 15,7 firmaer, der tilbyder containershipping fra hvert land i verden. Et tal, der er faldet jævnt siden 2004, hvor 22,1 firmaer tilbød containerfragt.

"Jeg kan ikke se, hvorfor den udvikling ikke skulle fortsætte," siger Jan Hoffmann, der har koordineret arbejdet med rapporten og er chef for handelsfacilitering hos UNCTAD.

De tre største containerrederier Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC) og CMA CGM sidder tilsammen på 35 procent af markedet for containershipping. I begyndelsen af året styrede de 20 største rederier 83 procent af containershippingmarkedet globalt, og alle deres ordrer på nybygninger, var for større skibe.

"Den gennemsnitlige skibsstørrelse per land (størrelsen på skibet, der betjener et givent land, red.) vil fortsætte med at vokse, og vi forventer, at der vil være færre spillere på de enkelte markeder, og det er en voksende udfordring for de mindste spillere," siger Jan Hoffmann.

Flere lande med få udbydere

Når et land har færre end fire udbydere, risikerer det at bliver presset, fordi incitamentet for det enkelte firma for at konkurrere på prisen bliver mindre, siger han.

Der er nu 32 af sådanne lande, hvilket er en stigning i forhold til 2004, hvor der var 22 lande. De fleste af dem er små østater som Kiribati, Mikronesien og Samoa. Men nationer som Island, Qatar, Irak, Letland, Eritrea, Montenegro og Cambodia figurerer også på listen.

"Det bliver mere udfordrende for de mindste spillere. For de store som Kina og Europa, hvor du stadig har 15 eller 20 selskaber, spiller det ingen rolle, fordi du stadig har et valg. Men når udbuddet falder fra tre til to og fra to til en, så har du en kritisk situation," siger han.

Jan Hoffmann tilføjer, at der ingen "regering er på vandet", der har magt til at beskytte de små østater mod at blive udsat for monopoldannelse, og at det er et tricky problem at løse.

Medie: Afskibere beklager sig over de nye alliancer

Frontline går i plus og satser på flere opkøb

Medie: Kinesisk containerfusion på trapperne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også