Storbank arresterer skibe i jagt på OW Bunker gæld

Den hollandske bank ING forsøger fortsat at inddrive gæld efter OW Bunker-konkursen. Det er for nylig gået ud over tre skibe i Singapore og Indien, der har modtaget krav på flere hundredetusinde dollars.
Foto: OW Bunker
Foto: OW Bunker

Tre produkttankere blev i sidste uge arresteret af den hollandske storbank ING, efter at bankgiganten nu er gået i gang med at indrive bunkergæld efter konkursen i OW Bunker. Det skriver branchemediet Ship & Bunker.

To af produkttankerne er kontrolleret af det indonesiske Berlian Laju Tankers og blev arresteret i Singapore sidste onsdag.

Ifølge Ship & Bunker viser retsopgørelser fra Højesteret i Singapore, at det er banken ING, der gennem advokatfirmaet Oon & Bazul står bag forespørgslen på arrestation af de to skibe Celosia og Iris med et krav på 198.465,40 og 213.793,84 dollars henholdsvis, som kompensation for ubetalt bunkergæld.

Skibene skulle ifølge mediet være løsladt igen, efter at der er blevet aftalt en sikkerhedsstillelse for betaling af gælden.

ING står angiveligt også bag endnu en sag, hvor det Dong Jin Shipping-kontrollerede produkttankskib Sunrise Eco er blevet tilbageholdt i Sikka i Indien. Ifølge Ship & Bunkers oplysninger skulle skibet være frigivet mod en betaling i omegnen af 250.000 dollars, ligeledes på baggrund af manglende betalinger for bunker. Det oplyses dog ikke, om det har direkte relation til OW Bunker-sagen.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

ING er en af de banker, der som en del af et større banksyndikat er blevet stævnet af boet efter OW Bunker, for at have formidlet lån til en samlet værdi af 4,2 millliarder kroner. ING var en af de 13 hovedbanker bag det danske bunkerselskab og har siden konkursen tilbage i november sidste år ihærdigt forsøgt at sikre sig tilgodehavender, inden konkursboet blev gjort op.

Det mærkede flere danske rederier, som fortalte til ShippingWatch, at de var blevet kontaktet af ING, der i en aggressiv tone krævede betalinger for brændstof øjeblikkeligt og direkte til banken.

Angiveligt er mange rederier, der i sin tid har købt bunker hos OW Bunker, bange for at blive ramt af krav om dobbeltbetaling, når retsopgøret skrider længere frem og har derfor ikke indfriet deres gæld.

Ny bølge af retssager truer i OW Bunker-konkurs 

Kurator kræver 654 millioner kroner for ledelsessvigt i OW Bunker

OW Bunkers konkursbo rejser byge af retssager  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også