Det er af "altoverskyggende vigtighed" at den tekst, der bliver forfattet på FN's klimatopmøde COP21 i Paris i december, kommer til at stille krav om, at både luftfarten og skibsfarten skal højne deres klimamæssige ambitionsniveau.
Sådan skriver repræsentanter for syv ud af EU-Parlamentets otte politiske grupper i dag til miljøministrene i de 28 EU-medlemslande.
Parlamentet fremhæver, at international luftfart og søfart allerede tegner sig for otte procent af den globale udledning af drivhusgasser, og at de to sektorers emissioner i 2050 forventes at være forøget med 200 procent til 300 procent i 2050 for luftfart og 50 procent til 250 procent for søfart.
"En sådan stigning vil underminere anstrengelserne for at begrænse stigningen i den globale temperatur til to grader," står der i brevet, der fortsætter:
"Der er ingen rimelig undskyldning for fortsat at fritage disse to sektorer fra de globale, politiske rammer. Luftfart og skibsfart er nødt til at bidrage på samme måde, som der kræves af alle UNFCCC-parter, store som små".
Underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper fortalte i sidste uge til ShippingWatch, at det kun var et spørgsmål om tid, før shipping blev omfattet af en global klimaaftale.
"Det kommer ikke bag på os, og vi har længe vidst, at det kun var et spørgsmål om tid, før det ville ske. Flere og flere har peget på, at nu må de enkelte sektorer også omfattes, og der er langt mere fokus på søfarten denne gang, end der har været i forbindelse med de sidste fem klimatopmøder i FN," sagde hun.
Shipping tæt på at blive omfattet af global klimaaftale
Sydkorea vinder top-post i IMO
Europæiske redere: "Vi har en tendens til at sidde på hænderne"