Maersk har udviklet en installation til sine skibe, der både kan genanvende en del af smøreolien, mindske slitagen og spare brændstof. Besparelserne ved at installere maskinen på Maersk Line cirka 170 skibe forventes at løbe op i over 100 millioner kroner.
Det skriver dagbladet Børsen.
Maskinen, der er udviklet i datterselskabet Maersk Fluid Technology og testet på megaskibet Emma Mærsk, vil på et enkelt skib kunne tjene sig selv hjem efter et år, vurderes det. Ifølge Børsens beregninger, svarer det til en udgift på 650.000 kr. for at installere maskinen, der har fået kælenavnet "bob," der er dannet af forbogstaverne fra blend-on-board.
Danmark er nettoeksportør af olie syv år endnu
Udover Maersks egne skibe, vil den også kunne findes på konkurrenternes skibe i nær fremtid. Maersk har nemlig planer om at sælge opfindelsen kommercielt.
"Ambitionen er, at teknologien vil slå bredt igennem i industrien. Indenfor de næste fem år skal udstyret kunne findes om bord på 10-20 procent af verdens skibe inden for de segmenter, det passer til," siger Jens Byrgesen, CEO i Maersk Fluid Technology, til avisen.
Opfindelsen er ifølge Børsen allerede solgt til store rederier i Kina og Tyskland, og det vurderes, at verdensmarkedet for opfindelse består af cirka 15.000 skibe.
Søforsikringsskader stiger igen i 2015
I A.P. Møller-Mærsk vil man fremover fokusere endnu mere på kommercialiserbar teknologi, udviklet hos rederiet selv.
"Vi giver det høj prioritet at skabe nye løsninger, der understøtter Mærsk Gruppens kerneforretningsenheder gennem for eksempel øget viden og operationelle besparelser, siger Jasper Boesenkool fra Maersk Maritime Technology.
Danmark er nettoeksportør af olie syv år endnu
Søforsikringsskader stiger igen i 2015
Maersk trækkes ind i milliardstor svindelsag hos Skat