Bøder til svovlsyndere i Norge

Flere redere har brudt svovlreglerne i Norge og fået bøder i 100.000-kroners klassen.

Svovlkravene er ikke blevet overholdt af fire rederier i de norske farvande i årets første halve år. Eller i hvert fald er fire redere blevet opdaget som snydere med kravene efter gennemførsel af 100 kontrolbesøg på norske og internationale skibe i perioden.

Tre af rederne har fået udskrevet bøder på op til 300.000 norske kroner, skriver Sysla.no. I det sidste tilfælde er sagsbehandlingen af snyderiet ikke gået i gang, så derfor er det ikke klart endnu, hvad det ender med.

Det norske Søfartsdirektorat har planlagt at optrappe kontrollen af rederiers udslip af svovl i 2015 og fremover.

Forud for indførslen af svovlkravene 1. januar i år, som har fastsat grænsen for indhold af svovl i udledninger til 0,1 procent, var der udbredt frygt i branchen for, at der ville opstå massivt snyd med overholdelsen af kravene. Det økonomiske incitament til at snyde var ifølge kritikerne så stort, at mange ville vælge den løsning frem for installation af scrubbere eller at købe det dyrere lavsvovholdige brændstof.

Det lader imidlertid til, at bekymringerne er blevet gjort til skamme. Niveauet for overtrædelser har i Danmark ligget på norsk niveau med to overtrædelser i første halvår. Og ifølge blandt andet den tyske rederiforening VDR har langt de fleste redere overholdt svovlkravene. Samtidig viser den europæiske database Thetis, at 95 procent af alle rederier i europæisk farvand har overholdt svovlkravene,

Bimco vil ændre klausul for lavsvovlsbrændstof 

På trods af den positive udvikling med svovlkravene, er der grund til at fortsætte med at arbejde med dem, sagde Anne Skov Strüver, kontorchef i Søfartsstyrelsen i området Maritim Regulering og Besætning til ShippingWatch i sidste uge.

"Vores indtryk er, at der stadig er et betydeligt fokus på svovlkravene, og vi arbejder stadig med kravene i alle aspekter både nationalt og internationalt. Selvom det er gået godt, så betyder det ikke, at vi skal læne os tilbage og slappe af. Det står nemlig ikke klart, hvorfor svovlkravene er blevet overholdt i langt højere grad end forventet. Skyldes det olieprisens stærke fald og de efterfølgende lave brændstofpriser, eller handler det om noget helt andet - f.eks. at vores indsats har båret frugt? Vi skal forsøge at foregribe, at snyd med reglerne opstår i fremtiden."

Søfartsstyrelsen: Svovlsnyd langt fra så slemt som ventet 

Europæiske redere: "Vi har en tendens til at sidde på hænderne" 

Nye IMO-regler for sejlads på gas fra 2017 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også