Pres på oliepriserne vil ramme Maersks resultat onsdag

Lave oliepriser ramte indtjeningen i A.P. Møller-Mærsk i første kvartal, og det vil man kunne se i regnskabet for perioden, der præsenteres onsdag morgen.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Når A.P. Møller-Mærsk præsenterer regnskabet for første kvartal onsdag morgen, vil de lave oliepriser afspejle sig i indtjeningen. Gennemsnitligt var prisen på en tønde af den europæiske referenceolie, Brent, omkring halveret i første kvartal sammenlignet med den tilsvarende periode sidste år, og det gør ondt på særligt indtjeningen i Maersk Oil.

Selv om de lavere oliepriser samtidig giver besparelser på brændstof i containerrederiet Maersk Line, vil det være netto negativt for Maersk-koncernens indtjening i første kvartal, at oliepriserne fortsat er lave.

"Det sætter sit markante aftryk på Maersk Oils resultat, som, vi forventer, falder til tynde 11 mio. dollars i første kvartal 2015 mod 346 mio. dollars i første kvartal 2014. Vi forventer, at Maersk Oils andel af den udvundne olie lander på 274.000 tønder per dag," skriver Jacob Pedersen, der er senioranalytiker hos Sydbank, i et forskræp til regnskabet.

Den gennemsnitlige forventning blandt de analytikere, som Ritzau Estimates har spurgt inden regnskabet, er, at Maersk Oils driftsresultat (EBITDA) vil falde til 502 mio. dollars i første kvartal fra 1539 mio. dollar i den tilsvarende periode sidste år. Nettoresultatet (NOPAT) ventes samtidig at være dykket til 24,5 mio. dollar fra 346 mio. dollars.

Selv om der omvendt ventes fremgang i særligt Mærsk-koncernens suverænt største division, containerrederiet Maersk Line, ventes de faldende resultater i oliedivisionen også at sætte sig i de samlede tal for A.P. Møller-Mærsk i første kvartal.

Således ventes det samlede driftsresultat (EBITDA) at falde til 2581 mio. dollars i første kvartal fra 3017 mio. dollars i de første tre måneder af sidste år ifølge estimaterne fra Ritzau Estimates.

Stærk præstation i Maersk Line

Hvor årsregnskabet for 2014 for en sjælden gangs skyld skabte størst opmærksomhed omkring Maersk Oil netop på grund af de lave oliepriser og store nedskrivninger af den grund, vil der igen komme meget rampelys til Maersk Line i regnskabet for første kvartal.

Selv om fragtraterne gennem den seneste periode er dykket til historisk lave niveauer, er det nemlig forventningen, at containerrederiet vil levere et stærkt første kvartal.

Faldet i fragtraterne kompenseres nemlig af styrke andre steder, vurderer Jyske Bank, der blandt andet nævner en to måneders forsinkelse i bunkerpriserne fra spot til resultatopgørelsen, hvilket vil give lavere omkostninger og mindre volatile kontraktrater som årsager til den ventede gode præstation.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Banken har regnet sig frem til 15 pct. lavere driftsomkostninger per skib i første kvartal sammenlignet med fjerde kvartal sidste år, og derfor ventes driften i Maersk Line at blive rigtig stærk i første kvartal.

Det afspejler sig også i konsensusestimaterne indsamlet af Ritzau Estimates, der peger på et driftsresultat (EBITDA) i Maersk Line på 1303 mio. dollars i første kvartal mod 862 mio. dollars i den tilsvarende periode et år tidligere. Holder det stik, vil det i givet fald være det højeste niveau siden 2010.

På bundlinjen ventes Maersk Line at øge overskuddet til 782,5 mio. dollars fra 454 mio. dollars i første kvartal sidste år. Forbedringen af resultaterne skal ifølge analytikerne særligt komme fra lavere omkostninger, som Jyske Bank også påpeger det.

Således ventes Maersk Lines omsætning "blot" at stige til 6607 mio. dollars i første kvartal fra 6463 mio. dollars i den tilsvarende periode et år tidligere.

To analytikere har anbefalingen "køb/akkumulér", mens to siger "hold/neutral", og en enkelt anbefaler "sælg". Gennemsnittet af fem analytikeres kursmål er 15.321 kr.

Regnskabet ventes offentliggjort onsdag den 13. maj kl. 8.00.

Medie: Maersk tæt på bestilling af gigantskibe i Korea 

Drewry: Nyt udskilningsløb i containerindustrien 

Analytiker: Al-Shaheen i udbud er en risiko for Maersk 

Analytikere: Ny virkelighed rammer Maersk i Qatar 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også