Australien vil have skrappere svovlkrav

De australske myndigheder i delstaten New South Wales vil have indført svovlkrav på linje med de nordeuropæiske og nordamerikanske i 2016.
Sydney Harbour.
Sydney Harbour.

Myndighederne i New South Wales i Australien vil have skrappere svovlkrav for de krydstogtskibe, der sejler forbi delstaten.

Det skriver Sustainable Shipping.

De nuværende krav til udledning af svovl fra skibe i regionen er på 3,5 procent, men den grænse skal ned på 0,1 procent og dermed på niveau  med de nordamerikanske og nordeuropæiske ECA-zoner.

Der er generelt stor kritik af svovludledningerne i Australien, hvor borgere og politikere i delstaterne Sydney og Melbourne har protesteret mod de eksisterende svovlkrav, skriver Sustainable Shipping.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

De nuværende ECA-zoner er i IMO-regi på tegnebrættet for at blive globale og ikke kun gælde i Nordeuropa og Nordamerika. Ifølge planen vil man i 2020 eller 2015 indføre en global ECA-zone, hvor skibe kun må udlede svovlindhold på 0,5 procent. Den ide møder dog allerede kritik fra branchen.

Analysehuset SeaIntel stillede i en analyse i denne uge spørgsmålstegn ved, om det overhovedet kan lade sig gøre med globale svovlkrav.

"Men selvom det vedtages, hvem skal så kontrollere og håndhæve redernes overholdelse af reglerne? Hvis et sådant regelsæt ikke kan indføres på en effektiv måde, vil redere, der fuldt overholder reglerne, blive sat i en ufordelagtig konkurrencesituation, som ikke vil være til fordel for hverken miljøet eller industrien."

DNV GL: Flere risici med nye brændstoftyper 

SeaIntel: Nemt at snyde svovlkontrol i havne 

Så mange redere bliver ramt af miljøzoner i Hong Kong 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også