Redere henter i stigende grad penge på børsen

Der er sket et finansielt skifte i shippingindustrien, der i stigende grad henter kapital på børsmarkederne i stedet for at låne hos bankerne, skriver Financial Times.
Oslo Børs. | Foto: PR
Oslo Børs. | Foto: PR

Kapitalmarkederne er i disse tider en hjælpende hånd under shippingindustrien, som i stigende grad bruger aktiemarkedet til at hente frisk kapital, der skal finansiere nye skibe. Det skriver Financial Times og peger på belgiske Euronav som billedet på et skifte i industrien, hvor flere banker siden finanskrisen har trukket følehornene til sig, når det kommer til at yde lån til rederne.

Sidste år brugte Euronav, der købte Maersk Tankers' VLCC-flåde en milliard dollars på at købe de 15 tankskibe og overgå John Fredriksen som verdens største børsnoterede råolietankrederi.

"Hvis vi ikke havde haft adgang til kapitalmarkederne i løbet af de sidste 15 måneder, ville vi ikke have været i stand til at vokse," siger Paddy Rodgers, der er CEO for Euronav, til Financial Times.

"Det var absolut omvæltende for os. Det fordoblede effektivt vores flådestørrelse og øgede vores markedsværdi fra 150 millioner euro til 1,8 milliarder dollars."

Finanskrisen har især skubbet shippingbranchen mod kapitalmarkederne, og ifølge Marine Money var 84 procent af shipping i 2008 finansieret af bankerne, mens det i 2014 er faldet til 63 procent. Frygten er dog, at den lette og ikke mindst billige adgang til finansiering med det lave renteniveau kan føre til endnu mere overkapacitet i nogle segmenter. Indtil videre afholder det dog ikke redere fra at bruge muligheden.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Gerry Wang, CEO for containerrederiet Seaspan, der overvejer at investere i skibe på mellem 18.000 og 20.000 teu, siger, at rederiet bruger alle mulige forskellige instrumenter til at hente kapital:

"Uden en diversificering ville det ikke have været muligt at tilføje alle de aktiver til vores balance," siger han til Financial Times.

Scorpio Tankers er et andet eksempel på et rederi, der i den grad har udnyttet kapitalmarkederne til at hente frisk kapital til sin enorme nybygningsflåde. Siden 30. september 2014 har Scorpio Tankers modtaget 21 nybygninger, og selskabet har for nuværende i alt 16 skibe, otte MR og otte LR2, under bygninger på værfter i Asien. Selskabets ejede flåde tæller nu 65 skibe på vandet.

Shipping og olie kæmper med kurserne i Oslo 

Stolt-Nielsen vil hente mindst 90 mio USD i obligationslån  

Investorer i produkttank slap nådigt gennem 2014 

Kapitalfonde mere forsigtige med at gå ind i shipping 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også