Avis: Commerzbanks shippingportefølje knap halveret på tre år

Den tyske storbanks beslutning om at trække sig fra shipping har ført til, at bankens portefølje med shippinginvesteringer er faldet til 12,7 milliarder euro på tre år. Det skriver Lloyd's List.
Foto: Commerzbank
Foto: Commerzbank

Commerzbank valgte for knap tre år siden helt at trække sig fra shipping, som banken ellers havde været en storspiller indenfor. Men på grund af shippings skuffende udvikling efter finanskrisen, sagde Commerzbank altså stop for shipping, mens konkurrenter som HSH Nordbank og NordLB forblev i finansiering også af den hårdt ramte tyske shippingsektor.

Beslutningen har ført til en nedbringelse af shippingporteføljen hos banken fra 21 milliarder euro i 2012, hvor banken var Tysklands anden største shippingbank, til 12,7 milliarder euro i år. Det skriver Lloyd's List.

Shippingporteføljen blev i 2014 2,3 milliarder euro mindre, lyder det fra head of shipping Stefan Otto i banken til avisen, og det skal gerne fortsætte sådan.

"Shipping forbliver et meget udfordrende miljø og i lyset af det, forbliver det et meget respektabelt resultat. Vi vil arbejde meget hårdt på at fastholde farten i år. Vi er altid derude, men prisen skal være den rigtige. Vi har en værdi-bevarende strategi, hvilket betyder, at vores mål er at firgøre formue," siger Stefan Otto til Lloyd's List, der kalder beslutningen om at forlade shipping for den helt rigtige for banken.

Frasalg forventes

I 2014 solgte Commerzbank mere end 70 skibe fra sin portefølje, og ShippingWatch spurgte i februar banken, om flere frasalg var på vej.

Forventer I at sælge skibe fra i 2015 og i så fald hvor mange?

"Vi fortsætter med at bruge alle værktøjer i værktøjskassen. At sælge skibe fra fortsætter med at være en mulighed ud af mange for at reducere vores overordnede portefølje," skrev Commerzbank i en mail til ShippingWatch.

"Vores strategi om at forlade aktivbaseret skibsfinansiering forbliver uændret."

Det overordnede klima for shipping fortsætter med at være udfordrende, mener Commerzbank og noterer, at både container og tørlast er langt fra en bedring, mens tanksegmentet blev styrket betydeligt i 2014:

"Overordnet forventer vi en udfordret shippingindustri i 2015."

Læs mere om regnskabet her

I 2014 fik banken et nettoresultat på 602 millioner euro fra 81 millioner euro i 2013.

Commerzbank: Stadig langt fra shippingbedring 

Tysk storbank vil sælge skibe i bundter til kapitalfonde 

HSH Nordbank vil sælge gæld på 1,7 mia USD i år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også