Skuld: Sikkerhedsrisiko ved lavsvovlsbrændstof

Når skibe sejler på lavsvovlholdig gasolie, bliver der ophobet paraffinvoks i brændstoftanke og maskiner. En teknisk- og sikkerhedsmæssig risiko, vurderer Skuld.
Foto: Wärtsilä
Foto: Wärtsilä

Det kan være risikofyldt at overholde svovlkravene, hvis det sker ved, at skibene sejler på ultra lavsvovl brændstof. Det skriver søforsikringsselskabet Skuld i en opdatering til sine medlemmer.

Læs Skulds opdatering her

"Medlemmer har for nylig alarmeret the Association (Skuld, red.) om at bunkre ultra lavsvovls gasolie til brug i Emission Control Areas (ECAs), især med henblik på, at der  væsentlige mængder paraffin i det udbudte produkt, samt at det dannes i produktet efter levering," skriver Skuld.

Svovllande klar med to kontrolforslag 

Konkret ophobes der paraffin i skibenes brændstoftanke og motorer, og det er farligt både teknisk og sikkerhedsmæssigt.

"Skibene bør være opmærksomme på denne faktor, da det kan betyde overdreven ophobning af slam i maskinesystemerne og endda et muligt krafttab i motorerne," skriver Skuld.

Problemerne med paraffin er ikke de eneste problemer, som lavsvovlholdigt brændstof kan give rederne. Tidligere har Skuld advaret  om, at de lavsvovlholdige brændstoftyper også kan føre til motorstop.

Konsulent: Reel risiko for motorstop i ECA-zoner 

ICS: Regeringer bør danne fælles front mod svovlsyndere 

Hvor bliver svovlsynderne i Nordeuropa af? 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu