Skuld: Sikkerhedsrisiko ved lavsvovlsbrændstof
![Foto: Wärtsilä](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6231761.ece/ALTERNATES/schema-16_9/585713.jpg)
Det kan være risikofyldt at overholde svovlkravene, hvis det sker ved, at skibene sejler på ultra lavsvovl brændstof. Det skriver søforsikringsselskabet Skuld i en opdatering til sine medlemmer.
"Medlemmer har for nylig alarmeret the Association (Skuld, red.) om at bunkre ultra lavsvovls gasolie til brug i Emission Control Areas (ECAs), især med henblik på, at der væsentlige mængder paraffin i det udbudte produkt, samt at det dannes i produktet efter levering," skriver Skuld.
Svovllande klar med to kontrolforslag
Konkret ophobes der paraffin i skibenes brændstoftanke og motorer, og det er farligt både teknisk og sikkerhedsmæssigt.
"Skibene bør være opmærksomme på denne faktor, da det kan betyde overdreven ophobning af slam i maskinesystemerne og endda et muligt krafttab i motorerne," skriver Skuld.
Problemerne med paraffin er ikke de eneste problemer, som lavsvovlholdigt brændstof kan give rederne. Tidligere har Skuld advaret om, at de lavsvovlholdige brændstoftyper også kan føre til motorstop.
Konsulent: Reel risiko for motorstop i ECA-zoner