Smedegaard: Konglomeratet er en styrke

Faldende oliepris og pres på Mærsk-aktien skaber igen debat om styrken ved konglomeratet, der giver stor rabat på Mærsk-aktien. Men topchef Nils Smedegaard Andersen fastholder, at strukturen i Mærsk stadig er selskabets styrke.
Foto: Torben Strøyer, Polfoto
Foto: Torben Strøyer, Polfoto
MORTEN JOHNSEN, FINANS

I takt med at Maersk-aktien igen er kommet under pres som følgende af den hastigt faldende olieprisen, er der igen opstået debat om, hvorvidt Maersk overhovedet har gavn af at være opbygget som et konglomerat.

Den lyseblå koncern med topchef Nils Smedegaard Andersen i spidsen har de senere år gjort et ihærdigt forsøg på at skabe mere gennemsigtighed i Maersk blandt andet via samtlige frasalg.

Ud er røget virksomheder som Dansk Supermarked ligesom en række andre virksomheder er blevet solgt de senere år.

Samtidig har Maersk gennem flere år forsøgt at skabe større klarhed over selskabets tidligere så snørklede konglomerat-struktur, så ingen nu kan være i tvivl om, at Maersk reelt har fire forretningsben, som man satser på.

Containerrederiet Maersk Line, Maersk Oil, Maersk Drilling og havneforretningen Maersk Terminals er der, hvor væksten skal komme fra fremover - og selv om Nils Smedegaard Andersen siden sin ansættelse i Maersk i november 2007 har gjort meget for at skabe gennemsigtighed i koncernen, så handles Maersk-aktien i dag stort set i samme kurs som for syv år siden.

Det er i høj grad usikkerheden omkring den faldende oliepris, der i skrivende stund sætter Maersk-aktien under pres, præcis som det for få år siden var Maersks containerrederi, der gav investorerne grå hår.

Den pressede aktiekurs og det historisk begrænsede afkast har igen skabt debat i investorkredse omkring, hvorvidt Maersk overhovedet har gavn af sin opbygning som et konglomerat. Storbanken JP Morgan har blandt andet senest regnet sig frem til, at den reelle værdi af Maersks forretninger er omkring 20 procent større, end hvad selskabet er værd på børsen i dag. Det skyldes, at mange investorer kræver rabat på grund af strukturen i Maersk. Men topchef i A.P. Møller-Mærsk Nils Smedegaard Andersen holder stadig fast i, at den nuværende opbygning i Maersk er en styrke for virksomheden.

"Vores konglomerat har givet os den kolossale fordel, at vi er kapitalstærke og kan investere, selvom industrien er i krise. Det har vi gjort i Maersk Line, hvor vi opbyggede kunderelationer, mens mange andre skar ned, ligesom vi investerede i terminaler, selv om mange mente, at det var for usikkert," siger Nils Smedegaard Andersen.

Han henviser samtidig til, at selv om Maersks aktie ligger i den tunge ende i det danske indeks, så har han trods alt gennem de senere år gjort det bedre end andre selskaber i eksempelvis olie- og shippingindustrien.

"I og med at vores aktie de facto har klaret sig bedre end gennemsnittet af konkurrenterne, så er der ikke umiddelbart belæg for at sige, at vi har været hæmmet af vores konglomerat struktur. Vi har imidlertid også gjort en betydelig indsats for at skabe større gennemskuelighed i vores virksomhed ved at øge vores informationsniveau samt frasælge en række marginale virksomheder, samt senest Dansk Super Marked, som lå klart udenfor vores kerneområde," siger Mærsk-direktøren.

Som Finans tidligere har beskrevet har både analytikere og investorer bemærket, at man fra Esplanaden og Nils Smedegaards side siden efterhånden har virket synligt frustreret over, at samtlige positive takter i koncernens forretninger fuldstændig er blevet overskygget af den faldende oliepris.

Nils Smedegaard Andersen har dog for nylig udtalt til Finans, at koncernen på ingen måde har opgivet sin problemfyldte olieforretning trods store nedskrivninger i Brasilien og tvivl om Maersk Oils prestigefyldte projekt Chissonga i Angola.

Den tidligere Carlsberg-direktør understreger da også, at han forsøger at se bort fra de mange op- og nedture på aktiemarkedet og i stedet fokuserer på driften i Mærsks mange forretninger. Alligevel hersker der ingen tvivl om, at man på Esplanaden i dag er langt mere fokuserede på aktionærerne.

For 10 år siden undrede investorerne sig over, at Maersk-koncernen i det skjulte gav udtryk for, at man var ejer af selskabet, mens investorerne blot havde aktierne til låns.

Den holdning synes at være helt forsvundet i dag, hvor Nils Smedegaard i tæt samarbejde med Michael Pram Rasmussen har forsøgt at sætte fokus på netop virksomhedens øvrige ejer og ikke kun den magtfulde Mærsk-fond.

Det er blandt andet sket via større åbenhed i regnskaberne og deciderede kapitalmarkedsdage, hvor investorer og analytikere har haft mulighed for at spørge ind til selskabets strategi og målsætning.

Nils Smedegaard understreger dog over for Finans, at han og selskabets øvrige ledelse ikke har nogen mulighed for at påvirke de store udsving på aktiemarkedet.

"Udviklingen de sidste 7 år medfører, at både shipping og olie-aktier er blevet prissat lavere set i forhold til de historiske indtjeningsniveauer. Men som ledelse kan vi ikke gøre andet, end at levere en god indtjening og betale stigende udbytter til aktionærerne for at sikre, at de får det bedst mulige afkast," siger Nils Smedegaard Andersen.

Oliekrise koster Maersk dyrt 

Maersk klar til nye investeringer i olie 

Maersk får 1,5 milliarder kr i udskældt oliestøtte 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også