Rederiforeningen: Vi bliver indhentet på offshore

Det forspring, som danske offshore-rederier har haft til rederier fra andre lande, er blevet indhentet. Moderniseres de danske rammebetingelser ikke snart, smuldrer væksteventyret, lyder det i en kronik fra Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.

Det haster med at få forbedret tonnageskattereglerne og få flere af de nye skibstyper og borerigge i offshore-sektoren omfattet, lyder det i en kronik fra Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening i dag på ShippingWatch.

"Vi bliver overhalet ”langsomt men sikkert”. I virkeligheden mener jeg ”hurtigt men sikkert”. For virkeligheden er, at flere af de berørte rederier er nødt til at overveje et andet flag end det danske og en udenlandsk besætning til deres kommende nybygninger, hvis ikke nettolønsordningen kommer til at omfatte deres servicefartøjer," lyder det fra Anne H. Steffensen.

Flere rederier som Esvagt og Maersk Supply Service har allerede beklaget sig over, at alt for få skibe får gavn af de nye regler, og at de ikke vil blive begunstiget af DIS-reglerne om nettoløn, således som det gælder for det øvrige rederierhverv i dag. Maersk Drilling har kritiseret, at reglerne ikke vil tilgode se borerigge, som man ellers havde håbet på. Det betyder bl.a., at kommende rigge ikke kommer under dansk flag.

I sidste uge besluttede formanden for Folketingets skatteudvalg, Mads Rørvig (V), at få spørgsmålet diskuteret på et møde i udvalget. Selvom der er et bredt politisk flertal - også Venstre - bag regeringens vækstpakke for erhvervslivet, som forbedringerne i tonnageskatten hører under, så mener Mads Rørvig, at man skal lytte til erhvervslivets reaktion og kigge på sagen igen.

Danmark ligger i bund

Maersk Drilling har i et høringssvar til lovforslaget oplyst, at selskabet vil være klar til at indflage 3-5 rigge og ser potentiale for en stor andel af fremtidige nybygninger under dansk ejerskab og på dansk flag med bedre skattebetingelser.

"Dette vil medføre en forventet vækst i hovedkontorbeskæftigelsen i størrelsesorden 100 specialister over de næste fem år. Herudover vil det fortsatte ejerskab af rigge og de nye boreskibe føre til betydelige afledte klyngeeffekter," hedder det i kommentaren.

Ifølge PwC ligger den danske tonnageskatteordning i bund i forhold til sine globale konkurrenter, når det drejer sig om at være attraktiv for offshorerederier. Det viser en analyse fra det internationale konsulenthus med titlen "Corporate taxation in the global offshore shipping industry," der er baseret på de nuværende skatteforhold i Danmark for offshorerederier.

"Argumentet i mod at modernisere de danske søfartsordninger er, at det koster penge. Der er dog næppe tvivl om, at ”samfundsgevinsten” i form af afledte aktiviteter, beskæftigelse, udvikling af kompetencer og så videre meget hurtigt vil overstige den anslåede udgift på 70 mio. kr. årligt, som det vil koste at inkludere offshore-fartøjer i den danske nettolønsordning. At udvide tonnageskatten med nye borerigge og -skibe koster ikke noget, når realiteten er, at de ikke kommer til landet uden ændringen. Tværtimod," hedder det i kronikken fra Anne H. Steffensen.

Tonnageskatten på ministerens bord igen

PwC: Danmark er i bund som tonnageskatteland

Sådan vil regeringen skrue på tonnageskatten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også