Flere rederier dropper lods i danske farvande

I 39 tilfælde i år har containerrederiet MSC ifølge dr.dk undladt at tage lods ombord i de stærkt trafikerede danske farvande. Også andre sparer på omkostningen til lods.

Hver dag sparer flere skibe på lods omkostningen ved at tage en lods med ombord, selv om FN siger, at de bør. En gennemgang, dr.dk har foretaget, viser, at verdens næststørste containerrederi MSC, Mediterranean Shipping Company, 39 gange har undladt at tage lods ombord.

"Vi har altid lods, hvis det er første gang en kaptajn sejler i farvandet, eller hvis det er påkrævet. Hvis det ikke er påkrævet, og kaptajnen kender farvandet, mener vi ikke, det er nødvendigt," skriver rederiets  skandinaviske direktør Lars Funding i en mail til dr.dk.

Foto: Århus Havn
Foto: Århus Havn

Flere end 9 ud af 10 af de store skibe betaler for en dansk lods for at sejle dem sikkert gennem de snævre danske farvande, der årligt besejles af omkring 60.000 skibe til og fra Østersøen. Men hver dag sejler der alligevel mindst ét skib igennem uden lods. Det er i årets første 11 måneder sket 445 gange.

"Jeg synes, det er uforsvarligt, når der kommer skibe, der har den store dybgang og ikke tager lods. Det synes jeg er helt vildt, fortæller Ricko Stuhr, operatør ved forsvarets overvågningsenhed, Storebælt VTS, der fra et kontrolrum i Korsør overvåger al trafik i Storebælt:

"Jeg er meget mere tryg, når jeg ved, at der er lods ombord."

Han oplever minimum én gang om ugen skibe, der er tæt på at støde på grund eller kollidere.

Udover MSC, der er partner med Maersk Line i verdens største containeralliance 2M, har rederier som Delta Tankers i 23 tilfælde unldadt at tage lods ombord, SwissMarine ni gange, Golden Ocean 14 gange og Danz & Tietjens Schiffarhtsgruppe seks gange.

Olietankskibe følger anbefaling om lods 

Mængden af skibe med olie fra i sær Rusland er de senere år vokset markant. Eksperter anslår, at der hver dag sejles 700.000 ton olie tæt forbi de danske kyster.

Selvom det er de samme rederier, der gang på gang slækker på sikkerheden ved ikke at tage en dansk lods med ombord, så kan de danske myndigheder ikke gøre andet end at blive ved med at sende et brev direkte til de lande, hvor skibene er registreret for at få de lokale myndigheder til lægge pres på rederierne.

"De danske farvande er jo et international gennemsejlingsfarvand mellem Østersøen og Nordsøen og på grund af de internationale forhold, så kan vi ikke ensidigt lave lodspligt i Danmark," fortæller Francis Zachariae, vicedirektør i Søfartsstyrelsen, til dr.dk.

Regeringen vil fra 2016 gradvist liberalisere lodsloven for at skabe mere konkurrence på lodsning og billigere priser for rederierne. Det er håbet, at det vil få flere til at tage lods med ombord.

Liberalisering af det danske lodsmarked vedtaget 

Nu liberaliserer regeringen lodsningen i Danmark  

"Automat-liberalisering truer Danmarks sårbare havmiljø" 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også