DFDS slog alle i transport og shipping i 2014

En blodig priskrig i Den Engelske Kanal, dyre miljøkrav i Nordeuropa og sanktioner mod Rusland svækkede ikke DFDS i det forløbne år. Investorerne fik f.eks. dobbelt så meget for pengene i RoRo-rederiet i 2014 som hos Maersk Gruppen.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard
AF JEPPE STOKHOLM SKAARUP OG OLE ANDERSEN

Mens store dele af den globale shippingindustri med enkelte undtagelser fortsat ligger ned, har rederi- og logistikselskabet DFDS vist vejen med den mest markante fremgang i aktiekurs og markedsværdi i den danske transport- og shippingsektor gennem 2014. En fremgang, der f.eks. er det dobbelte af, hvad shipping- og oliekoncernen A.P. Møller - Mærsk har leveret.

Det viser en opgørelse, som Watch Medier har foretaget af børsnoterede aktier i de forskellige sektorer i dansk erhvervsliv.

Inden for transport og shipping har DFDS haft en fremgang på hele 32,7 procent i virksomhedens markedsværdi siden indledningen på 2014, hvor DFDS' markedsværdi udgjorde knap 5,7 mia. kroner og frem til 18. december, hvor værdien af virksomheden er godt 7,5 mia. kroner.

DFDS i kamp med Finnlines om Polferries 

Til sammenligning er Maersk' markedsværdi kun vokset med 15 procent, hvilket kan forklares med koncernens store eksponering i olieindustrien, der er ramt af det voldsomme prisfald på olie, og i den volatile containerindustri. Markedsværdien af Maersk Gruppen udgjorde ved starten af 2014 knap 115,5 mia. kroner mod en værdi på ca. 132,8 mia. kroner ved årets slutning.

Mens værdien af Norden og Torm er raslet ned i det forløbne år med henholdvis godt 55 og 77 procent, er også transportkoncernen DSV gået frem med 5,3 procent fra en markedsværdi i starten af året på 31,2 mia. kroner til godt 32,8 mia. kroner i dag.

Store udfordringer i 2014

DFDS, hvis største udfordringer i 2014 bl.a. omfattede en blodig priskrig i Den Engelske Kanal med det Eurotunnel-ejede MyFerryLink, store investeringer i de påkrævede røgrensere, scrubbere, i Østersøen og Nordsøen samt de økonomiske sanktioner mod Rusland, sluttede året stærkt, og CEO Niels Smedegaard har bebudet mulige opkøb i milliardklassen.

DFDS flytter kapacitet fra Østersøen til Nordsøen 

DFDS præsenterede i november en markant fremgang i årets tredje kvartal, hvor resultatet før skat steg med 15 procent til 373 millioner kroner. Samtidig opjusterede DFDS forventningerne til driftsresultatet for hele 2014 til et plus på 1,4-1,45 milliarder kroner fra tidligere 1,3-1,45 milliarder kroner.

Trods ambitionen om opkøb er det endnu ikke lykkedes DFDS-ledelsen at finde egnede kandidater. Tidligere i år viste DFDS interesse for det kapitalsfondsejede tyrkiske RoRo-selskab U.N. RoRo, der sejler i den østlige del af Middelhavet. Selskabet endte med at blive solgt til en anden tyrkisk og kapitalfonds-lignende investorgruppe for omkring 700 mio. Euro kort tid efter, at DFDS for godt tre uger siden trak sig ud af processen.

Rigelige midler

"Vi har heldigvis den finansielle styrke til at foretage selv meget store transaktioner, men det er klart, at vi ser på, hvilken pris vi maksimalt kan give for, at en investering kan give et fornuftigt afkast til vores investorer, ligesom vi ser på synergier, og hvad vi kan gøre bedre. Det er en knivskarp vurdering hver gang, og er disse betingelser ikke opfyldt, sender vi lidt af pengene retur til aktionærerne, som vi gør nu med vores nyannoncerede tilbagekøbsprogram. Men vi har fortsat rigelig midler til selv store akkvisitioner," sagde Niels Smedegaard i sensommeren til ShippingWatch:

DFDS afblæser stort opkøb af RoRo-rederi 

"Vi var tæt på med den tyrkiske investering. Det var ærgerligt. Vi ville gerne have haft RoRo-selskabet, der ligger i en højvækstregion og er et relativt simpelt selskab med tre ruter og skibe, vi kender. Vi tror meget på Tyrkiet, men ting kan købes for dyrt. Men det er et niveau, hvor vi sagtens kan være med."

DFDS kæmper nu med italiensk-ejede Finnlines om det polske RoRo- og færgerederi Polferries.

DFDS polstret til opkøb i milliardkassen 

Ugebrev: DFDS står klar til udfordringer 

DFDS øger forventningerne til 2014 igen 

DFDS vil nedsætte aktiekapitalen 

Den ydmyge officer i DFDS 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også