Miljø-NGO kritiserer polarkode for at være svag

Den vedtagne polarkode, som skal sikre sejlads i Arktis, går slet ikke langt nok, mener miljøorganisationer. Bare et spørgsmål om tid før ulykke rammer, lyder det.

Polarkoden, der for nylig blev vedtaget i IMO, er slet ikke omfattende nok, mener flere miljøorganisationer i Clean Shipping Coalition (CSC).

"Formålet med at udvikle en kode var at sikre, at den øgede shippingaktivitet i polarområder som følge af den globale opvarmning ikke satte liv eller miljøet på spil. Men uden en yderligere styrkelse af koden er det bare et spørgsmål om tid, hvornår og ikke hvis en hændelse indtræffer med alvorlige konsekvenser for det skrøbelige miljø i Arktis og Antarktis," siger John Maggs, formand for CSC og seniorpolitisk rådgiver for Seas At Risk, skriver organisationen Transport Environment (T&E).

I slutningen af november vedtog sikkerhedskomiteen i IMO (MSC) koden, der også er kommet igennem Miljøkomiteen MEPC. Med koden bliver der fastsat regler for alt lige fra konstruktionen af skibe, uddannelse af besætning til navigation for bedre at kunne koordinere eftersøgning og redning, hvis uheldet skulle være ude.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Men ifølge CSC er polarkoden skuffende og lever ikke op til beskyttelsen af miljøet i polarområderne.

"Polarkoden tillader skibe med utilstrækkelig isforstærkning og strukturel stabilitet samt brugen af skadelig fueloil i Arktis. Der skal kun et olieudslip til at lave uoprettelige skader på det skørbelig arktiske miljø og koden giver ingen svar på det. Den undlader at håndhæve passende foranstaltninger, der kan afværge hændelser," siger Sotiris Raptis, policy officer for shipping hos T&E.

Ifølge den danske Søfartsstyrelse vil koden træde i kraft omkring årsskiftet 2016-17.

IMO vedtager Polarkoden

Rusland taber kampen om NOx i IMO 

Rusland vil lette arktisk bureaukrati 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også