Nu er EU klar til at overvåge skibes CO2

Rådet og Parlamentet i EU er efter halvandet år nu blevet enige om et overvågningssystem af skibsfartens CO2-udledning.  Det er første skridt på vej til et globalt system til overvågning af CO2.
Foto: Mie Brinkmann
Foto: Mie Brinkmann

Hvordan skal skibes udledninger af CO2 overvåges og registreres?

Det spørgsmål har Rådet og Parlamentet i EU diskuteret i halvandet år og er nu kommet til enighed med vedtagelsen af et MRV-system.

Det er et såkaldt Monitorerings, Registrerings- og Verificeringssystem, der ifølge rederiforeningen konkret betyder, at skibe på mere end 5.000 bruttoton skal rapportere deres brændstofforbrug, deres CO2-udledning og mængden af transporteret gods.

"Det er et meget glædeligt resultat, som uden tvivl vil give skibsfarten incitamenter til at reducere klimaaftrykket yderligere. Ved at tage transportarbejdet med får rederierne nemlig vist, at deres energieffektiviserende tiltag og ikke mindst investeringer bærer frugt ved at reducere CO-udledning i takt med at mængderne stiger. Samtidig vil et så gennemsigtigt system være med til at understrege, at skibsfarten allerede er den mest energieffektive transportform," siger adm. direktør i Danmarks Rederiforening, Anne H. Steffensen, i en pressemeddelelse.

Danmark har i en længere periode kæmpet for, at den sidste del af registreringen - mængden af transporteret gods også kaldet transportarbejdet - blev inkluderet.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

"Tidligere på året var en række lande samt Parlamentet imod at inkludere transportarbejdet, men heldigvis har man lyttet til de faglige argumenter omkring åbenhed og fremfor alt nødvendigheden af transportarbejdet, hvis man ville sige noget meningsfuldt om energieffektivitet,” siger chefkonsulent Maria Bruun Skipper i rederiforeningen i pressemeddelelsen.

Så svært er det ikke...

Hun lægger også vægt på, at foreningen gerne ser, at et internationalt MRV-system også kommer til at fungere gennem vedtagelse i IMO. Det slog foreningen et slag for på efterårets møde i MEPC - IMO's miljøkomite. Flere lande er bekymret for, at papirarbejdet med et MRV-system kan blive tungt, men det har ikke noget på sig, fastslog foreningen.

"Vi har ønsket at vide, om vores redere på nogen måde er klar til at registrere disse data fra deres skibe. Vi har derfor spurgt dem hver og en, og alle sagde, at det har været nemt at få data indsamlet," fortalte Hans Otto Holmegaard Kristensen, chefkonsulent i Danmarks Rederiforening, til ShippingWatch på MEPC-mødet i London.

"Alle redere har forskellige systemer i huset til at overvåge udledninger med videre. Danske myndigheder spurgte for kort tid siden, om vi kunne levere et eksempel på en oversigt over nogle konkrete skibes udledninger og transportarbejde. Vi fik svar fra to rederier inden for en time. Det viser, at det er meget simpelt med overvågningen. Det kræver bare en computer og de rette registreringsprocedurer."

Et fremtidigt MRV-system i IMO skal trække på erfaringerne fra det europæiske.

MRV-tallene for EU's redere skal indsamles og offentliggøres årligt fra 2018.

Danmark opfordrer IMO til global CO2-overvågning 

IMO skal fjerne tre skarpe sten næste uge 

Her er rederiernes nye agenda for EU 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også