Danske rederier arbejder på at sikre sig mod OW-krav

Listen er lang over danske rederier, som er usikre på, om de inden længe modtager en regning efter OW Bunkers kollaps. "Det er som at tage et udpluk af medlemslisten i Danmarks Rederiforening fra en ende af. Store og små rederier...." lyder det. Skuld er kommet på overarbejde.
Foto: Skuld
Foto: Skuld
AF DAVID BENTOW, TOMAS KRISTIANSEN, OLE ANDERSEN OG MATHIAS ØRSBORG JOHANSEN

Selvom OW Bunker var en af verdens tre største leverandører af brændstof til skibe, er det ikke mindst danske rederier, der nu frygter at komme til at hænge på en regning efter virksomhedens konkurs.

ShippingWatch har talt med et stort antal aktører i den danske rederibranche, som for tiden arbejder på at sikre sig mod de krav, de enten har modtaget eller frygter kan dukke op. Ingen af dem har rigtig lyst til at fortælle til citat, hvad det er, de er i færd med at gardere sig imod, men at mange danske rederier er på listen, er der ingen tvivl om.

"Det er som at tage et udpluk af medlemslisten i Danmarks Rederiforening fra en ende af. Store og små rederier...." lyder det.

ShippingWatch kontaktede og talte med flere rederier i går, tirsdag, men det er tydeligt, at kun få ønsker at få deres navn nævnt i en artikel om den lavine af krav, der kan være udsigt til oven på konkursen.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Skuld er på overarbejde

Rederiet Norden vil dog gerne bekræfte, at man har et engagement, men kun et, der har en helt uvæsentlig betydning, som det formuleres, ligesom at Maersk Line tidligere har slået fast, at rederiet ikke har købt bunker hos OW.

Hos P&I Klubben Skuld i København fortæller direktør Helle Lehmann, at selskabet har sat et ekstraordinært beredskab op i samarbejde med et dansk og et engelsk advokatkontor. Hun vil dog ikke komme nærmere ind på, hverken antal af henvendelser eller mere specifikt hvad henvendelserne drejer sig om, men siger blot, at der er tale om et bredt udvalg af spørgsmål fra medlemmerne, som især er de danske rederier.

Men Skulds rolle i sager af den her salgs er frem for alt at yde juridisk bistand.

"Rederiernes bekymring er især, hvilke krav om betaling, de potentielt set kan blive stillet overfor. Lige nu har vi tre medarbejdere på kontoret i København, der bruger ganske meget tid på denne sag,'' fortæller hun til ShippingWatch.

Befragtere frygter også at blive klemt

Ud over små og store rederier er det også de danske befragtere, der kan blive klemt af kreditorerne. Igen er det det meget uoverskuelige billede af, hvem man har handlet bunker med, der kan få danske maritime virksomheder til at gardere sig.

Udover bunkerolie købt direkte fra OW Bunker og leveret på et af deres egne skibe er der i virvaret af indchartrede skibe og viderechartrede skibe nærmest uendelige muligheder for, hvordan det økonomiske mellemværende kan komme til at se ud.

I går forklarede en af Danmarks førende advokater inden for maritime lovgivning, Peter Schaumburg-Müller, partner i Hafnia Law, at rederierne reelt kan modtage krav om at betale den samme mængde olie fra tre lag af kreditorer:

Kuratorerne, der er ved at gøre konkursboet op. Banker, der har overtaget fakturaen på oliesalget eller underleverandører, der har solgt olien på vegne af OW til rederiet.

"Rederierne risikerer lige nu at betale den samme regning tre gange. Jeg siger til mine klienter, at de ikke skal betale, men afvente hvad der sker. Hvis sagen havde været dansk og ikke international, ville man deponere beløbet i en bank og så afvente en afgørelse. Men det vil mange undlade at gøre. I internationale tvister kan man ikke på forhånd regne med, at en deponering respekteres," sagde Peter Schaumburg-Müller til ShippingWatch i går.

Optagelser dokumenterer OW Bunker garantier 

Lars Møller tager til genmæle over for OW Bunkers ledelse

Bank presser rederier hårdt for OW-tilgodehavender 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også