Redere vil skabe sydøstasiatisk shipping-marked

De sydøstasiatiske lande vil sammen være en større shippingregion med et stærkt indre marked. Igangværende projekter skal skabe en bredere maritim klynge, mener store asiatiske redere.
Foto: BW Group
Foto: BW Group

Rederne i de sydøstasiatiske lande vil have stærkere fokus på shipping i regionen. Det er konklusionen på konferencen Sea Asia 2015 afholdt af ASEAN - Association of Southeast Asian Nations.

"ASEAN er den nye vækstgrænse - det er en region med 600 mio. mennesker med en hurtigt voksende middelklasse, unge befolkninger og en forventet BNP-vækst på omkring fem procent i de næste fem år. AEC vil flytte handelsbarrierer og opmuntre til yderligere regional vækst," siger managing director i Pacific International Lines S. S. Teo i en pressemeddelelse udsendt i forbindelse med konferencen.

AEC står for ASEAN Economic Community og er ASEANS plan for økonomisk udvikling i regionen.

"Det vil betyde større interne og eksterne regionale fragtbevægelser, hvilket vil skabe muligheder for den bredere maritime industri. Det er klart, at en masse er opnået, men vi er nødt til at arbejde sammen om de sidste skridt mod at realisere målet om et indre asiatisk marked," siger S. S. Teo.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Det er bl.a. store havneudviklingsprojekter i Filippinerne, der trækker i den rigtige retning, mener rederne. Samtidig holder Brunei og Malaysia møder om et øget samarbejde på den maritime front. Men der er også ting, der trækker i den forkerte retning.

Det mener blandt andet Andreas Sohmen-Pao, CEO i BW Group.

"Indenrigsøkonomisk politik i en række markeder kræver et højt niveau af lokalt indhold. Under disse politikker er selskaber nødt til at opbygge en del af deres aktiver lokalt, ansætte lokale besætninger og, i visse tilfælde, samarbejde med lokale partnere for at handle i det pågældende land. De politikker står i vejen for skabelsen af et indre ASEAN-marked. De skaber ikke bare ekstraomkostninger for industrien og lokale økonomier, men har også en effekt på effektiviteten i den regionale maritime industri," siger har på konferencen.

Regionen Sydøstasien tæller landene Brunei, Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Malaysia, Singapore, Filippinerne, Østtimor og Indonesien.

Højeste antal asiatiske piratangreb i mange år 

Sohmen-Pao: Shipping bør gå foran med CO2-afgift 

Pirateri mod mindre tankskibe en stigende trussel 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår