Europæiske redere laver svovl-undersøgelse
Hvad koster svovlkravene jer?
Det spørgsmål stiller den europæiske redersammenslutning ECSA (European Community Shipowners' Associations) sine medlemmer i en ny spørgeskemaundersøgelse.
"Som vi kommer tættere på de nye reglers ikrafttræden bliver det vitalt at skifte til fakta-baserede analyser og tage bestik af, hvad der rent faktisk sker i markedet," siger generalsekretær i organisationen Patrick Verhoeven om begrundelsen for at lave undersøgelsen, i en pressemeddelelse.
Undersøgelsens målgruppe er de redere, som sejler i SECA-zonerne - det vil sige Nordsøen, Østersøen og Den Engelske Kanal og skal gentages hvert kvartal gennem hele 2015.
"Vi opfordrer stærkt skibsoperatørerne til at tage del i denne undersøgelse, da det er meget vigtigt at få et nøjagtigt billede af situationen før og efter ikrafttrædelsen af de nye svovlregler," siger Patrick Verhoeven.
Svovlkravene går ud på, at skibes udledninger fra 1. januar kun må indeholde 0,1 pct. svovl af miljøhensyn. Det betyder, at rederne har skullet finde måder at opfylde de nye krav på. Måderne er enten at bruge et lavsvovlholdigt brændstof som LNG eller at rense udledningerne med en scrubber. Svovlkravene har for redere som DFDS allerede ført til store udgifter.
Svovltillæg bliver dyrt for eksportører i Østersøregion
Relaterede artikler
TSA hopper med på svovlgebyr
For abonnenter