Organisationer bekymret over lukning af forureningsfond

Den internationale kompensationsfond for olieforurening fra 1978 skal nedlægges, men ICS, Intertanko og Bimco kræver lukningen aflyst.
Foto: IMO
Foto: IMO
MAZ PLECHINGER

Den 18. marts 1967 stødte olietankeren Torrey Canyon på et rev mellem Scilly-øerne og Englands sydvestligste kyst. Resultatet var datidens største olielækage, hvor estimeret 121 mio. liter råolie spredte sig over et areal på 700 km2 og forurenede 90 km kystlinje i Frankrig og 120 km i England. Resultatet var imidlertid også et andet.

Foranlediget af oliekatastrofen gik 77 lande i 1978 i IMO-regi sammen om at oprette The International Oil Pollution Compensation Fund 1971 (IOPC), der uddeler erstatning for olieforurening som følge af udslip fra tankskibe. Eller rettere uddelte. For fonden dækker ikke udslip, der er sket efter maj 2002.

Årsagen dertil er, at der i 1996 blev oprettet en ny fond med det lidt mindre retrospektive navn, 1992-fonden, der støttes af 113 lande. Derudover blev der i 2005 oprettet en suppleringsfond. I maj i år besluttede IOPC derfor at 1971-fonden nu endegyldigt skal afvikles.

Hjemløse sager

Men den beslutning vækker imidlertid bekymring fra internationale interessegrupper. Når IOPC mødes i næste uge for at stemme om den endegyldige nedlæggelse af 1971-fonden vil den internationale redersammenslutning (ICS), tankredernes organisation, Intertanko, og søfartsorganisationen Bimco have beslutningen lagt på is.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

I IOPCF er det britiske medlem imod lukningen og støttes foreløbigt af Grækenland, Nigeria, Elfenbenskysten, Panama, Vanuatu, Liberia og Marshalløerne. Årsagen til modstanden er, at der fortsat er fem uafsluttede sager i den gamle fond.

Modstanderne frygter, at de sager vil blive hjemløse i tilfælde af en nedlæggelse, og at de penge, der potentielt skyldes til de pågældende rederes forsikringsselskaber derfor aldrig vil blive udbetalt.

"Det er vigtigt at forstå, at disse uforudsete konsekvenser er reelle," siger ICS's generalsekretær, Peter Hinchliffe i en pressemeddelelse.

"De beskyttelses- og forsikringsselskaber, der er ejet af rederne, har gjort det meget klart, at beslutningen formentlig vil få meget alvorlige konsekvenser. Derfor er vi glade for, at Storbritannien har anerkendt vores bekymring og foreslået at beslutningen om at afvikle 1971-fonden bør udskydes."

Sagerne vil blive lukket

Det administrative råd for 1971-fonden fastslår, at de anser tre af de fem endnu verserende sager som afsluttede i deres regi. De sidste to omhandler dels græske Polembro, hvis tanker Iliad lækkede 200 ton olie efter at være gået på grund ud fra byen Pylos kyst i 1993, og ligeledes græske Nissos Amorgos, der var en del af shippingmagnaten Aristides Alafouzos' flåde og som i 1997 spildte omkring 3.600 tons olie i Maracaibo-kanalen i den venezuelanske golf.

De to sager forventer IOPC at få endegyldigt lukket på mødet i næste uge. Umiddelbart en noget ambitiøs udmelding, al den stund at sagerne har været udkæmpet i de højeste juridiske instanser i årevis.

 IMO skal fjerne tre skarpe sten næste uge

 Olieuheld på norsk veteran-platform

 Chevron og Brasilien indgår stort forlig om olielæk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også