Nordøstpassagen åbner senere i år

Smutturs-ruten Nordøstpassagen mellem Asien og Europa åbner senere i år end i de foregående, skiver Bloomberg.
Foto: Marinvest
Foto: Marinvest

Nordøstpassagen åbner i år først i september. Normalt er den åben allerede fra juli, men på grund af ændrede isforhold, kan ruten først besejles nu i september og i oktober og fremefter.

Havisen har i juni i år været tykkere i gennemsnit end de to foregående år, skriver Bloomberg.

Nordøstpassagen forkorter sejltiden betydeligt for skibene, der sejler mellem Asien og Europa. En tur gennem Nordøstpassagen varer 18 sejldage, mens en tur via den konventionelle rute gennem Suez-kanalen varer 37 dage.  Sidste år benyttede omkring 71 skibe Nordøstpassagen.

Den japanske konkurrent til danske DMI Weathernews forventede i august i år, at passagen ville holde længere åbent i år på grund af et generelt varmere i klima.

Det samme vil formentlig gælde for Nordvestpassagen, vurderer Weathernews, der fortæller, at der er modtaget cirka 400 ansøgninger om at sejle igennem de to passager.

Det danske rederi Nordic Bulk Carriers er en af spillerne på Nordøstpassagen, men det er ikke sikkert, at markedet vil blive så enormt som flere spår. Det vurderede det amerikanske Arctic Institute tidligere på året. Grunden er, at handlen mellem Kina og Europa ikke er er så stor, når det kommer til lige netop de ting, der kan sejles gennem Nordøstpassagen. Man kan altså ikke tale om en ny Silkevej for shippingbranchen.

Arktiske passager åbne for sejlads længere tid 

Klimaforandring kan koste shipping dyrt  

Nu bliver issejlads kernen hos Nordic Bulk Carriers 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også